Voor externe dienstverlening was afgelopen jaar de uitvoeringsagenda van de visie op dienstverlening, de leidraad om de dienstverlening verder te verbeteren. Burgers zoeken op verschillende manieren contact met de gemeente: in persoon, telefonisch, via contactformulieren op de website en via WhatsApp. Het aantal personen dat telefonisch contact opneemt is nog steeds veel hoger dan voor de Corona crisis. Ook het aantal bezoeken aan de website blijft stijgen. De toegankelijk van de website Zaanstad.nl is in 2022 verder verbeterd. Deze is nu nog beter leesbaar voor mensen met een beperking en mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Daarnaast is in de hal van het stadhuis een informatiepunt geopend, waar burgers zonder afspraak terecht kunnen voor persoonlijk contact met een medewerker van de gemeente. Verder heeft gemeente Zaanstad in 2022 ingezet op voortzetting van het programma Helder Zaans! en is aangehaakt bij het landelijke programma Direct Duidelijk. Afspraken bij de afdeling Burgerzaken vinden alleen op afspraak plaats. Het aantal afspraken is in 2022 iets gedaald ten opzichte van 2021. De afdeling Burgerzaken biedt sinds juni 2022 in samenwerking met de RDW de mogelijkheid om digitaal een nieuw rijbewijs aan te vragen. Van deze mogelijkheid wordt veel gebruik gemaakt. Deze e-dienst voegde Burgerzaken in 2022 toe aan de lijst van e-diensten die al eerder beschikbaar waren. Denk hierbij aan onder andere om de aangifte verhuizingen, wijziging naamgebruik, aanvragen uittreksel BRP en vermissing reisdocument. Gemeente Zaanstad wil dat producten/diensten voor alle inwoners toegankelijk zijn. Daarom kunnen de inwoners ook alle producten/diensten nog op traditionele wijze aanvragen. . Het jaar 2022 werd verder gekenmerkt door de vluchtelingencrisis. Het opvangen van Oekraïense ontheemden en asielzoekers in crisis(noodopvang) vroeg veel van partijen. De samenwerking en afstemming tussen de gemeente Zaanstad en Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) over verschillende onderwerpen die hierbij aan de orde kwamen is prima verlopen. Het netwerk verstrekte hierdoor. In 2022 was er krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor kon de organisatie op veel plekken vacatures niet of laat vervullen. De extra inhuur die hierdoor nodig was leidde tot hogere kosten en uitvoeringsprogramma’s stonden onder druk. Dit speelt met name bij het vergunningencentrum, straattoezicht en klantcontact centrum. De voorbereiding op de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen kostte in 2022 veel capaciteit. De wetgever stelde de ingangsdatum van de wet opnieuw verder uit. Dit vraagt om een groot uithoudingsvermogen van de organisatie. Het afgelopen jaar zijn systemen, processen en dienstverlening voorbereidt en aangepast. Voor veiligheid en handhaving waren de prioritaire thema’s in 2022 corona, aanpak overlast door overbewoning, jeugd en veiligheid en ondermijning. De inzet op de pandemie bestond o.a. uit het vergunnen van test- en vaccinatielocaties, handhaven op quarantaineplicht, afspraken over demonstraties en het volgen/voorkomen van aangekondigde rellen onder jongeren. Vanuit het woningsplitsing- en verkameringsbeleid hebben we met de vergunningverlening en bestuurlijke boete extra preventieve en repressieve instrumenten ingezet voor de aanpak van overlast door overbewoning.. Het team wijkgerichte overlast zet gericht in op deze overlast in de wijken Poelenburg-Peldersveld, Zaandam-Zuid en de Russische buurt. Voor 10 van de 12 jongeren zijn de doelstellingen uit de 075-aanpak behaald: - terugdringen van recidive;
- gedragsverandering;
- voorkomen dat jongere broertjes en zusjes eveneens afglijden naar criminaliteit.
Naast de 075-aanpak is er Back on Track; dat is de aanpak risicojongeren. In 2022 zaten er rond de 30 jongeren in de aanpak en resultaten bestonden onder anderen uit minder overlastgevend gedrag van individuen op straat en minder schoolverzuim. In het kader van de bewustwording op ondermijning is in 2022 is ook een weerbaarheidsscan gedaan op de gemeente (raad-college-ambtelijke organisatie). |