Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Centraal Nautisch Beheer(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Onclin.
Stemverhouding: 15%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het Centraal Nautische Beheer draagt zorg voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer in het Noordzeekanaalgebied en het toezicht op de verwijdering van scheepsafval en veiligheidsaspecten rondom het scheepvaartverkeer.
Ontwikkelingen
- In 2022 zijn de corona-maatregelen grotendeels afgeschaald.
- Een belangrijke mijlpaal in 2022 is de oplevering van de nieuwe Zeesluis in IJmuiden.
- CNB blijft uit oogpunt van nautische belangen nauw betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen in de regio, zoals de inrichting van het IJ.
- Het monitoren van de Noordzee ten aanzien van scheepvaartontwikkeling en klimaatverandering.
- Het actualiseren van het Havenveiligheidsplan Noordzeekanaalgebied.
- In het kader van schone scheepvaart het veilig bunkeren van nieuwe brandstoffen waaronder waterstof en methanol in het Noordzeekanaalgebied mogelijk te maken.
- Er is gewerkt aan technische en inhoudelijke aanpassingen van de Regionale Havenverordening 2019. De inhoudelijke aanpassingen hebben betrekking op nieuwe regels t.a.v. gevaarlijke stoffen, het ontgassen en ontsmetten van scheepsladingen. Bestuurlijke besluitvorming hierover zal in 2023 plaatsvinden.
- De invoering van nieuwe Europese richtlijn voor havenontvangstvoorzieningen heeft gevolgen voor het Havenafstoffenplan. Door de hogere afgifterechten/vergoedingen en als gevolg daarvan hogere milieuheffingen zijn de tarieven in 2022 aangepast. De nieuwe tarieven werken ook door in de Meerjarenbegroting.
- Impact van de EU-sancties als gevolg van de oorlog in Oekraïne voor het Noordzeekanaalgebied is beperkt. Vooralsnog betreffen dit beperkingen ten aanzien van Russische schepen die op de sanctielijst staan. Daarnaast gelden beperkingen op specifieke ladingstromen. De douane is de bevoegde autoriteit om hierop te handhaven. Daarnaast zijn vanuit Havenbedrijf Amsterdam extra beveiligingsmaatregelen getroffen in het Noordzeekanaalgebied. Er wordt extra gelet op de Ship Security Pre-arrival Information van binnenkomende zeeschepen. Daarnaast zijn de ISPS-faciliteiten gevraagd om extra alert te zijn. Ook zijn er extra maatregelen getroffen op het gebied van cybersecurity.
- Door de impact van de droogte afgelopen zomer is het schutregiem in de monding van het Noordzeekanaal beperkt geweest. Vanaf 19 juli mochten er per dag maximaal 7 schuttingen plaatsvinden waarbij het gebruik van de Noordersluis als 1 schutting telt. Aangezien de Zeesluis IJmuiden groter is, telt deze voor twee als deze wordt gebruikt. Inmiddels zijn de beperkingen opgeheven. Ter beperking van de impact van de verzilting mede als gevolg van de droogte wordt een selectieve ontrekkingsinstallatie gebouwd naast het Sluizencomplex in IJmuiden die zout water afvoert naar zee Deze is volgens planning gereed eind 2024 of begin 2025.
- Nagaan in welke mate de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regeling leidt tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling CNB Noordzeekanaalgebied. Besluitvorming hierover zal in de tweede helft van 2023 worden aangeboden.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is "gemiddeld" laag. Financieel draagt de gemeente Zaanstad nauwelijks bij in de gemeenschappelijke regeling. Het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur.
Financiële positie
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf van Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB. Zaanstad draagt jaarlijks via een vaste bijdrage (€ 11.000,--) aan de uitvoering van verscheidenen taken van het CNB bij .
Risico's en beheersmaatregelen
Risico's
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen.
Beheersmaatregelen
Vanuit de verbonden partij zelf.
Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces.
Beheersmaatregelen lopen uiteen van:
- goed opgeleid personeel (regelmatige oefening en bijscholing, eigen simulator);
- up-to-date-systemen en technische infrastructuur tot heldere processen & procedurebeschrijvingen met duidelijke bevelstructuur;
- het onderhouden van nauwe contacten met belangrijke externe belanghebbenden zoals Rijkswaterstaat;
- periodieke evaluatie of de bestaande beheersmaatregelen nog afdoende zijn en of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Vanuit gemeente Zaanstad:
- Begroting en jaarrekening van de afgelopen drie jaren zijn beschikbaar.
- Zaanstad neemt deel aan het Algemeen bestuur van CNB. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuursvergadering. De vaststelling van de begroting en jaarrekening vindt plaats in het Algemeen bestuur CNB. Alvorens de jaarstukken ter vaststelling voor te leggen, kunnen de gemeenteraden jaarlijks een zienswijze geven op de jaarstukken.
- Zaanstad participeert in het Beleidsoverleg van het CNB. Dat komt elke twee maanden bij elkaar.
- Voorstellen van Verbonden Partijen tot aanpassing van de statuten en gemeentelijke deelname worden altijd besproken met sector Strategie en Control.
middel - Publiekrechtelijk Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB, vervanging wethouder Van der Laan.
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
- Corona & de VrZW
- Energietransitie
- Traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers vertraagd
- Invoering Omgevingswet
- Evaluatie wet veiligheidsregio’s
- Huisvesting Prins Bernardplein
Risicoprofiel
Financiële positie
De begroting van VrZW bedraagt in 2022 € 33,3 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk in de Brede doeluitkering Rampen (BDUR) en de bijdragen van de gemeenten.
In de kaderbrief 2022 is besloten tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage (€ 112.000) ter dekking van de hogere huurkosten van de het pand op de Prins Bernhardplein in Zaanstad. Deze huurverhoging is het gevolg van een verbouwing van de werkplaatsen. Deze verbouwing wordt gefinancierd door gemeente Zaanstad (eigenaar pand) en doorbelast aan de Veiligheidsregio.
Vanwege de herindeling van de gemeenten Beemster en Purmerend (per 1-1 -2022) is de bijdrage van de gemeente Beemster vanaf 2022 samengevoegd met die van gemeente Purmerend.
Reactie zienswijze
Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de begroting, de begroting is in juli conform vastgesteld in het Algemeen Bestuur. De vraag van gemeente Zaanstad “In hoeverre begroot de VrZW structureel te hoog, en kan de gemeentelijke bijdrage naar beneden bijgesteld worden? wordt als volgt beantwoord:
Nee, er is geen sprake van structurele meevallers of onderbestedingen. De gemeentelijke bijdrage is al lager als gevolg van de eerder doorgevoerde structurele bezuinigingen. Dit terwijl het aantal inwoners met 3% is gestegen. Verdere verlaging van de begroting heeft als risico dat de kwaliteit van de dienstverlening lager wordt. De huidige werkwijze geeft bovendien meer financiële rust.
Jaarrekening 2022
De begroting van VrZW bedraagt in 2022 € 33,3 miljoen.
Op 8 juli jl. is de 1e bestuursrapportage 2022 door het Algemeen Bestuur vastgesteld met een nihil exploitatiesaldo. Met de voorgestelde wijzigingen uit deze 2e bestuursrapportage komt het verwachte exploitatiesaldo uit op € 159.000 voordelig.
Het jaar 2022 werd gekenmerkt door de vluchtelingencrisis. Het Rijk heeft de 25 Veiligheidsregio’s betrokken bij het realiseren van opvang voor de groep Oekraïners vanwege de inval van Rusland in Oekraïne. Voor de regio Zaanstreek-Waterland betekende dit het realiseren van gemeentelijke (crisis)noodopvanglocaties voor 2.371 Oekraïense ontheemden. Om dit evenredig te verdelen in de regio is een quotum per gemeente vastgesteld. VrZW heeft een coördinerende rol gekregen om de gemeenten te ondersteunen bij het realiseren van locaties. Daarnaast is er in Assendelft een crisisnoodopvang gerealiseerd voor 225 vluchtelingen. Voor de opvang van asielzoekers is een projectorganisatie ingesteld onder regie van de VrZW. Bij de voorbereiding en uitvoering is nauw contact onderhouden met medewerkers van de gemeente Zaanstad en verschillende organisaties die actief zijn in Assendelft.
Door het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) is het Regionaal repressief dekkingsplan 2022-2025 vastgesteld. Er zijn vier knelpunten geconstateerd die de continuïteit van de brandweerzorg onder druk zetten: het in de toekomst niet meer mogen kazerneren en consigneren van vrijwilligers vanwege Europese regelgeving, de afnemende beschikbaarheid van duikteams en redvoertuigen, de bereikbaarheid van posten in de stedelijke omgeving die steeds lastiger wordt en het dalende aanbod van voldoende vrijwilligers. Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) heeft opdracht gegeven om de inrichting van de repressieve brandweerzorg via een geleidelijke weg meer toekomstbestendig te maken, startend met het op orde brengen van de basis in met name het zuidelijk deel van Zaanstad.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk.
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog - Publiekrechtelijk Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Opzetten Ombudsacademie
Het betreft hier een leerschool voor (o.a.) gemeenteambtenaren, werkzaam op verschillende niveaus (uitvoering, staf, beleid etc.), waarbij het bevorderen van behoorlijk overheidsfunctioneren en preventief onderzoek aan de hand van klachten vanuit de ombudsmanpraktijk en die uit de eerstelijnsklachtbehandeling centraal staat.
Risicoprofiel
Financiële positie
Jaarrekening 2021
2021 is afgesloten met een positief resultaat van € 160.675. Dit saldo is als volgt bestemd:
- Toevoeging aan bestemmingsreserve ICT 50.000
- Toevoeging bestemmingsreserve Ombudsacademie € 95.000
- Toevoeging algemene reserve € 15.675
In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat bij een positief exploitatieresultaat over een begrotingsjaar dit resultaat in het volgende begrotingsjaar aan de begrotingspost algemene reserve wordt toegevoegd.
Begroting 2023
De Ombudsman heeft de begroting 2023 vastgesteld op een lastentotaal van €2.538.848. Het lastentotaal van de begroting 2022 na eerste wijziging is vastgesteld op €2.634.960.
Sinds 2014 voorziet de GROMA in de mogelijkheid een positief resultaat toe te voegen aan de algemene reserve om een buffer op te bouwen van 10% van de totale bijdragen van alle deelnemer. Indien er sprake is van een overschrijding van de begroting dient deze reserve als eerste aangesproken te worden. De verwachting is dat in 2023 de algemene reserve niet aangesproken hoeft te worden omdat inkomsten en uitgaven in balans zijn.
Zienswijze
Op grond van artikel 13 van de GROMA stelt de Ombudsman zelf jaarlijks de begroting voor het volgende kalenderjaar vast. Op basis van werkafspraken met deelnemers wordt de begroting niet voor zienswijze aangeboden.
Risico's en beheersmaatregelen
De financiële risico’s voor de Ombudsman zijn vooralsnog beperkt. Het belangrijkste risico is langdurige ziekte van personeel.
Om dat risico af te dekken is de afspraak gemaakt met gemeente Amsterdam dat de kosten voor personeel dat langdurig ziek is, niet meer volledig (maximaal voor de duur van 6 maanden) ten laste komen van het budget van de Ombudsman. De daarna beschikbaar komende middelen kan de Ombudsman dan inzetten voor vervangende personele capaciteit.
De prijspeilstijgingen en inflatie in 2023 een vormen een belangrijk risico.
In de meerjarenraming is uitgegaan van een indexatie (op basis van loonkostenontwikkeling) van 3,6% ten opzichte van de begroting 2022. De indexatie heeft vooral effect op de baten (verhoging bijdragen deelnemende gemeenten) en op de lasten (verhoging van loonkosten).middel