Prestatie 6.2.1 Zorgen voor een schone, hele en veilige woon- en leefomgeving (Handhavingsprogramma)
Handhaven is het optreden bij overtredingen van wet- en regelgeving, gericht op het vergroten van veiligheid en verminderen van overlast. Toezichthouders constateren overtredingen zelf ter plaatse, of omdat bewoners een melding of handhavingsverzoek doen. Bij constatering van een overtreding moet de gemeente handhavend optreden, afhankelijk van de aard van de overtreding. Uitgangspunt is dat de gemeente zoekt naar een passende oplossing in overleg met alle betrokkenen en binnen de kaders die wet- en regelgeving biedt. Op deze wijze voorkomt Zaanstad onnodige juridische procedures. |
---|
Activiteiten en realisatie
Daadkrachtig optreden bij overtredingen
De inzet van toezicht en handhaving is er in basis om preventief veiligheidsrisico’s in de leefomgeving te verkleinen en in te grijpen als toezicht alleen niet voldoende is. Daarnaast is een belangrijke taak het zorgen voor het verminderen en voorkomen van overlast. Door toe te zien op de regels door toezicht en handhaving zowel op straat, bij (bestaande) bouw en op het water dragen zij bij aan het naleven van regels. Het betreft ook veiligheidsregels. In de stad
Door krapte op de arbeidsmarkt worden een groot aantal vacatures niet ingevuld. Dit leidt er toe dat beloftes gedaan in het VTH-uitvoeringsprogramma niet volledig waargemaakt kunnen worden. In de praktijk betekent dit dat niet op alle geprioriteerde overlast in de openbare ruimte gehandhaafd is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan handhaving parkeren rond begin- en eindtijden bij scholen, opruimplicht hondenpoep en handhaving op onjuist geplaatst afval met uitzondering van Poelenburg/Peldersveld. Het niet handhaven hierop kan leiden tot verrommeling en onvrede bij bewoners, ondernemers, ketenpartners en politiek.
(Bestaande)bouw Op het water
|
---|
Eenvoudig kunnen doen van meldingen en adequaat afhandelen
Via de website kan men eenvoudig een digitale melding doen. We pakken deze meldingen dagelijks op en we nemen snel contact op met de melder |
---|
Wijkgerichte aanpak
De wijkgerichte aanpak richt zich op verschillende vormen van woonfraude. De inzet is om overlast als gevolg van overbewoning, illegale onderverhuur of illegale bewoning terug te dringen. Het team wijkgerichte overlast heeft het afgelopen jaar vooral ingezet op controle van een drietal zaken:
Bewoners dienden zo’n 400 vergunningaanvragen in, de meeste keurden we goed. Drie vergunningen weigerden we op basis van de politiescreening. In 70 gevallen zijn de toezichthouders op locatie geweest voor het niet aanvragen van de vergunning of voor een geweigerde vergunning. Meestal vroeg de bewoner dan alsnog een vergunning aan. In 11 casussen gebeurde dit niet en ontvingen zij een boete.
Sinds afgelopen najaar zijn toezichthouders ook enkele dagen ingezet voor het aanlopen van panden in heel Zaanstad waarvan het vermoeden bestaat dat er sprake is van woon- of adresfraude. Daarbij controleren we op de inschrijving in het BRP en maken we dit in orde. Op overige dagen vindt dit aanlopen van panden en controleren op inschrijving in het BRP ook plaats in de wijken Poelenburg, Peldersveld, Zaandam-Zuid en de Russissche buurt.
Het team controleerde dit jaar zo’n 130 panden waarbij een vermoeden was van illegale kamerverhuur. Bij zo’n 20 panden legden we een bestuurlijke boete op en loopt er een last onder dwangsom. Dit is een mooi signaal naar de bewoners toe dat de gemeente optreedt. |
---|
Digitale handhaving parkeerbelasting
De scanauto scant kentekens van voertuigen om te controleren of er parkeergeld is betaald. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto’s van de situatie. Om te voorkomen dat mensen onterecht een naheffingsaanslag krijgen, zijn een aantal controles ingevoerd voordat we de naheffingsaanslag versturen. In 2022 legden we ca. 30.000 naheffingen op voor niet betaald parkeren. Dit is meer dan vooraf ingeschat. Landelijk is de ervaring dat na enige gewenning deze aantallen in latere jaren weer iets zullen zakken. |
---|
Preventief handhaven overlast jongeren op en rondom het water
Vanaf de start van het vaarseizoen was er onvoldoende capaciteit om de problemen rond snelvaren consistent op te pakken. De samenwerking met bureau Halt zetten we voort. Jongeren die zijn betrapt op overtredingen verwezen we naar bureau Halt voor een preventieprogramma met betrekking op veilig varen. In 2022 verwezen we negen personen door naar bureau Halt. De samenwerking met bureau Halt zetten we voort in 2023. |
---|
Registratie kleine recreatieboten
De invoering van dit registratiesysteem voor kleine recreatieboten lukte niet in 2022. Het bleek complex en vraagt om meer onderzoek. In 2023 worden de mogelijkheden verder onderzocht. |
---|
Bedienen bruggen en sluizen
In 2022 waren er 9.850 passages van beroepsvaart door de sluis. Dit is iets meer dan in 2021 (9.475 passages). Er hebben 4.885 pleziervaartuigen gebruik gemaakt van de Wilhelminasluis.
|
---|