Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Metropoolregio Amsterdam(Bedragen x €1.000)Metropoolregio AmsterdamRechtsvorm:
De MRA is geen juridische entiteit en heeft geen mogelijkheden om bindende besluiten te nemen. Het is een netwerk waarin wordt samengewerkt met provincies, gemeenten en de VRA. In de Samenwerkingsafspraken 2021 staat hoe de deelnemers met elkaar samenwerken.
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2007Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet gezamenlijk werken aan onderwerpen die de grenzen van de gemeenten overstijgen. Bijvoorbeeld duurzaamheid, economie, mobiliteit en ruimtelijke vraagstukken, maar ook vanuit een sociaal maatschappelijke invalshoek.
Bestuurlijk belangMetropool Regio Amsterdam (MRA) kent geen bestuurlijke vertegenwoordiging.
Er is in juridische zin geen bestuurlijk belang. Er kunnen binnen de MRA geen bindende besluiten worden genomen, dit is aan de gemeenteraden van de individuele deelnemers. Er is een informeel bestuurdersnetwerk.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
In 2021 zijn de nieuwe Samenwerkingsafspraken vastgesteld door de deelnemers. 2022 was het jaar van de implementatie. De afspraken zijn in de praktijk steeds verder uitgewerkt. Er is bijvoorbeeld voor het eerst een Meerjarenbegroting 2021-2024 opgesteld die voor wensen en bedenkingen naar raden en staten is gestuurd. Ook is er eind 2022 voor het eerst een Termijnagenda opgesteld met op hoofdlijnen de voorgenomen activiteiten voor het komende jaar (2023). Dit is een afgeleide van de MRA Agenda en de Meerjarenbegroting.
Een andere ontwikkeling in 2022 die voortkomt uit de nieuwe Samenwerkingsafspraken is de professionalisering van de MRA Directie (voorheen: MRA Bureau). De deelnemers leveren sinds dit jaar ‘om niet’ capaciteit aan de MRA Directie. Op deze manier kan de MRA Directie uitvoering geven aan de doelstellingen van de samenwerking en MRA Agenda.
In 2022 heeft er ook een eerste overleg van de portefeuillehouders sociaal van gemeenten uit de MRA plaats gevonden. Formeel is dit portefeuillehoudersoverleg (nog) geen onderdeel van de MRA-samenwerking. Als informeel netwerk van bestuurders hebben zij wel afgesproken in 2023 hieraan een vervolg te geven.
Governance
In de MRA Samenwerkings-afspraken is omschreven hoe de samenwerking is vormgegeven. De MRA bestaat uit 30 gemeentes, 2 provincies en de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De deelnemende gemeenten werken vanuit zeven deelregio’s. Uitgangspunt hiervoor is de huidige geografische indeling: Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zuid-Kennemerland, IJmond, Zaanstreek-Waterland, Gooi en Vechtstreek, Almere-Lelystad. Iedere deelregio is met minimaal één afgevaardigde vertegenwoordigd in het Bestuur, de bestuurlijke platforms en de portefeuillehoudersoverleggen. In de Algemene Vergadering is iedere deelnemer vertegenwoordigd.
(1) Algemene Vergadering
- De Algemene Vergadering (AV) is het algemeen bestuur van de MRA.
- Elke deelnemer aan de MRA heeft rechtstreeks zitting in de AV.
- De AV controleert het Bestuur en is de primaire link met de deelnemers.
- In de AV worden financiële en procesmatige kaders gesteld, en wordt het gesprek gevoerd over de langere termijn en de cultuur van de MRA-samenwerking.
- De vergaderingen van de AV gaan niet over inhoudelijke onderwerpen: deze zijn belegd bij de bestuurlijke platforms, de portefeuillehoudersoverleggen en het Bestuur.
(2) Bestuur
- Heeft de dagelijkse leiding over de samenwerking in de MRA.
- Bewaakt de realisatie van de centrale ambitie, de drie inhoudelijke doelen en de samenhang.
- Gezicht naar buiten: coördineert de lobby in Den Haag en Brussel en zorgt dat met één mond wordt gesproken.
- Verantwoordelijk voor draagvlak voor te nemen besluiten.
- Legt verantwoording af aan algemene vergadering.
- Komt maandelijks bijeen.
- Bestaat uit: Burgemeester Amsterdam (voorzitter en formateur), Commissaris van de Koning Noord-Holland, Commissaris van de Koning Flevoland, , en per Bestuurlijk platform één afgevaardigde, niet zijnde de voorzitter (geografisch verdeling) . De directeur van de MRA is secretaris van het bestuur.
(3) Bestuurlijke platforms.
- 3 platforms (Economie, Ruimte, Mobiliteit).
- 3 portefeuillehoudersoverleggen (Bouwen & Wonen, Metropolitaan Landschap en Kunst, Cultuur & Erfgoed).
(4) Raadtafel
- De Raadtafel geeft gevraagd én ongevraagd advies over de processen die de gemeenteraden en Provinciale Staten van de MRA-deelnemers aangaan, waaronder de jaarlijkse Voortgangsnota, de Termijnagenda en het proces van ‘wensen en opvattingen’.
- Alle gemeenteraden en beide Provinciale Staten zijn met één lid vertegenwoordigd in de MRA Raadtafel.
(5) Directie
- ondersteunt het Bestuur, de bestuurlijke platforms (en daaraan gekoppelde andere overleggen) en Algemene Vergadering in al hun werkzaamheden;
- draagt zorg voor een optimale betrokkenheid van raden en Staten bij de MRA-samenwerking en ondersteunt daartoe onder meer de MRA Raadtafel;
- voert de dagelijkse werkzaamheden uit voor de uitvoering van de MRA Agenda;
- voert een actieve interne- en externe communicatie;
- beheert de MRA-financiën en voert daartoe een deugdelijke administratie;
- signaleert en initieert thema’s die regionale afstemming vereisen, en faciliteert het maken van regionale afspraken hierover;
- stelt elke vier jaar een directieplan op, waarin zij inzichtelijk maakt welke inzet nodig is om enerzijds de MRA-samenwerking mogelijk te maken (de kern van de Directie) en anderzijds de uitvoering van de MRA Agenda te bewerkstelligen (de flexibele schil). Het Bestuur komt op basis van dit plan met een voorstel aan de Algemene Vergadering om deze inzet beschikbaar te stellen.
Deelnemers MRA:
- Gemeenten (30)
Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort.
- Provincies (2)
Noord-Holland, Flevoland
- Vervoerregio Amsterdam (VRA)
MRA Agenda
De MRA Agenda 2020-2024 vormt het beleidsmatige kader voor de MRA. Op basis van de MRA agenda 2020-2024 wordt gewerkt langs een aantal opdrachten:
- Opdracht 0: De samenwerking verder versterken Metropoolregio Amsterdam
- Opdracht 1: Werk maken van een veerkrachtige, inclusieve en schone economie
- Opdracht 2: Bouwen voor de woningbehoefte en met groei de leefkwaliteit van het geheel versterken
- Opdracht 3: Vaart maken met het metropolitaan mobiliteitssysteem
In 2023 en 2024 wordt gewerkt aan een nieuwe MRA Agenda.
middel - Publiekrechtelijk Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Alkmaarder en UitgeestermeerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:5 april 2007Vestigingsplaats:UitgeestToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
- het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden;
- het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap en een evenwichtig natuurlijk milieu dat is afgestemd op het onder bovenstaande geformuleerde.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Tuijn.
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het reguliere programma voor 2022 is voor het grootste deel conform de planning en begroting 2022 uitgevoerd. De voornaamste reguliere werkzaamheden bestaan uit het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden, die onder het recreatieschap vallen. Daarnaast beheert het RAUM vastgoedcontracten, die ook opbrengsten genereren. Verder is ook het toezicht houden op het gebruik van de recreatiegebieden bij het RAUM ondergebracht. Tot slot werkt het recreatieschap aan het actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.
Actualiteiten
- Aanpassen van de Gemeenschappelijke Regeling n.a.v. de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regeling: de voorbereiding van de aanpassing is begonnen. Dat zal in 2023 leiden tot een voorstel tot aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Alkmaarder- en Uitgeestermeer.
- Vanuit de vastgestelde visie is in 2022 het uitvoeringsprogramma opgesteld. Gelet op de financiën in het gebiedsdeel A-UM is er nauwelijks ruimte om nieuwe initiatieven te ontplooien. Wel wordt gekeken of bestaande projecten als Natuurontwikkeling Dorregeest en Saskerleidam (fase 2) verder ontwikkeld kunnen worden. Het project waterkwaliteit Zwaansmeer is tijdelijk aangehouden i.v.m. te hoge kosten.
- In 2022 is het amfitheater/recreatieterrein De Hoorne (bij Akersloot) gereed gekomen en geopend.
- Het uitvoeringsprogramma voor IJmond-Zaanstad is verder uitgewerkt qua planning, investeringen, kosten en eventuele opbrengsten. De volgende projecten in dit gebiedsdeel zijn in 2022 opgestart: doorontwikkeling Aagtenpark bij Beverwijk, Haalbaarheidsstudie herontwikkeling De Kil (restant Oer-IJ) en aanleg fietsroute Oer-IJ. Daarnaast ontwikkelt landgoed Rorik (restaurant) en Erfgoedpark de Hoop (inrichting informatiepunt in houtdroogloods) zich verder.
- In 2022 is gebruikt om het pontje Molletjesveer opnieuw in de vaart te brengen. In de nieuwe opzet wordt heet pontje geschikt gemaakt voor elektrificatie en er wordt een schipper en vrijwilligers geworven.
- Realisatie boerenlandpad Busch & Dam – Noorderweg en wandelnetwerk Krommenie-Saendelft.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is hoog. Het weerstandsvermogen is onvoldoende. De omvang van de huidige algemene reserve (weerstandscapaciteit) is € 45 en ligt onder het niveau van het benodigde weerstandsvermogen van € 390. Het bestuur van het RAUM heeft besloten aan te sluiten bij het uitgangspunt van de regio Noord-Kennemerland om slechts een beperkte algemene reserve aan te houden voor de GR: de norm is 2,5% van de lasten. De consequentie hiervan is dat een beroep op de participanten gedaan moet worden indien de risico's die zich voordoen het bedrag van de algemene reserve overschrijden.
Financieel beeld
De coronapandemie van de afgelopen jaren resulteerde voor het recreatieschap in extra kosten en het wegvallen van exploitatie inkomsten. Dat ging ten koste van de reserves van het recreatieschap. In die jaren is geprobeerd de kosten laag te houden. Economische onzekerheden, de inflatie en de loon- en prijsstijgingen (zoals energie, staal en hout) in 2022 leiden opnieuw tot de noodzaak om te besparen of tot het overschrijden van de begroting. En dat gaat weer ten koste van de reserves. De algemene prijsstijging van goederen en diensten is volgens de consumentenprijsindex in juni 2022 zelfs 8,6%. De begroting 2022 van het recreatieschap voorziet daar niet in. De prijzen zullen naar verwachting ook niet meer dalen naar het niveau van 2021. Dit betekent, dat in 2023 de kosten wel omhoog gaan en worden doorberekend in de participantenbijdrage (hogere indexering). Door de groei van het aantal bezoekers gedurende de Coronatijd zijn de kosten van schoonmaak, onderhoud en toezicht (als gevolg van vandalisme en overlast) ook omhoog gegaan. Daar stonden geen extra inkomsten tegenover.
Financieel beleid staat al enige jaren in het teken van het bereiken van evenwicht in inkomsten en uitgaven. In de Kadernota 2023 zijn de kaders en de financiële uitgangspunten voor het jaarprogramma 2023 aangegeven. Ten aanzien van het deelgebied A-UM heeft de gemeente als zienswijze meegegeven, dat er in 2022 meer duidelijkheid over het lange termijn evenwicht van investeringen, kosten en de dekking daarvan voor dit deelgebied gaat komen. Daarbij wordt geduid op de diverse financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, leningen en cofinanciering om een structureel sluitende meerjarenbegroting voor dit deelgebied te realiseren. Helaas is een dergelijke uitwerking in 2022 niet gelukt. De Kadernota 2024 geeft aan, dat bij de aanbieding van de programmabegroting 2024 een dergelijk beeld zal worden geschetst.
Het verwachten financieel resultaat over 2022 volgens de Najaarsrapportage 2022 van het RAUM eindigt met een positief saldo:
- Deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer: -/- € 110.992 negatief
- Deelgebied IJmond – Zaanstad € 240.223 positief
- Totaal € 129.231 positief
Financiële positie
Een sluitend meerjarenperspectief ter dekking van groot onderhoud voor het deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer met de huidige financiële middelen is onzeker. Voorstellen hieromtrent zullen in de eerste helft van 2023 aan de orde komen. De reservepositie van het deelgebied IJmond-Zaanstad is goed. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico’s:
- Nadelig effect nieuwe wet Vennootschapsbelasting
Beheersmaatregelen:
- Investeren in verdienvermogen en duurzaam beheer
middel - Publiekrechtelijk Vervoerregio Amsterdam(Bedragen x €1.000)Vervoerregio AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:7 maart 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het AB/DB.
De wethouder van Amsterdam is voorzitter van het DB en tevens voorzitter van de Regioraad
Stemverhouding: 11,3%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Veranderende mobiliteitsontwikkelingen
De rijksregeling BVOV (beschikbaarheidsvergoeding OV) voor 2022 was verlengd van september 2022 tot en met december 2022. De raad is hier tevens nog op 20 december 2022 over geïnformeerd tijdens de regioraadsbijeenkomst bij de VRA. In de Zaanstreek weten de reizigers met ruim 90% het openbaar vervoer het beste terug te vinden ten opzichte van de andere regiodelen, en daardoor is in 2022 ook geen gebruik gemaakt van de BVOV. In de andere regio’s gold dat er wel deels aanspraak is gemaakt.
Vervoerregio Amsterdam wordt aandeelhouder GVB
In Amsterdam gaan er zaken rondom de OV-samenwerking veranderen zodat er goed OV is en blijft voor de reiziger. Eén van de beoogde veranderingen is dat de Vervoerregio aandeelhouder wordt van vervoerder GVB. Hiervoor moet de Gemeenschappelijke Regeling Vervoerregio Amsterdam gewijzigd worden. Eind 2021 is in de regioraadsvergadering instemming bereikt en is de gemeenschappelijke regeling aangepast.
Aanbestedingsproces concessiegebied Zaanstreek-Waterland
Op dit moment verzorgt Connexxion het openbaar vervoer in de Zaanstreek. De Vervoerregio Amsterdam heeft op 23 juni de concessie Zaanstreek-Waterland gegund aan vervoerder EBS en vanaf december 2023 biedt EBS het openbaar vervoer aan in de samengevoegde concessie Zaanstreek-Waterland. EBS biedt op de R-net lijnen ten opzichte van het Programma van Eisen meer ritten in de spits, maar ook tussen de spitsperioden en in de avond. In het najaar zijn bestuur en raadsleden op hoofdlijnen bijgepraat over de inhoud van de bieding van EBS. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan voorbereidingen voor de nieuwe concessie. In het PHO bereikbaarheid van 25 januari zullen de bestuurders verder worden bijgepraat over de stand van zaken. Daarbij wordt onder andere kort ingegaan op welke momenten EBS de portefeuillehouders, gemeenteraadsleden, Reizigers Advies Raad en Regioraad uitgebreider zullen informeren / consulteren.
Risicoprofiel
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De jaarrekening over 2022 is nog niet beschikbaar.
Begroting 2023-2026
In de laatste regioraadsvergadering is een eerste wijziging van de begroting voor 2023 besproken. Deze begrotingswijziging voor 2023 vertaalt de ambities van het Bestuursakkoord en de afspraken die in het BO MIRT van 11 november 2022 met het Rijk zijn gemaakt naar de consequenties voor de begroting. Bij aanbieding van de eerste begroting werd tevens al een mogelijke begrotingswijziging aangekondigd.
De wijzigingen in de begroting van 2023 zijn grofweg onder te verdelen in 3 categorieën:
- Financiële gevolgen van bestuursakkoord en afspraken n.a.v. het MIRT (extra budget voor: herstel OV, prijsstijgingen projecten en OV-schaalsprongprojecten)
- Technische en kleine aanpassingen
- Doorschuiven budgetten projecten die volgen uit de 1e bestuursrapportage
Er zijn hierop een aantal inspraakmogelijkheden:
- De raad heeft de mogelijkheid om de VRA uit te nodigen voor nadere toelichting en eventuele technische vragen over de inhoud van de begrotingswijziging.
- Tevens is/was er de mogelijkheid om tot driemaal te reageren tijdens regioraadsoverleg van 22 december 2022, op de regioraad van 3 maart 2023 en op 9 mei 2023.
Risico's en beheersmaatregelen
- Corona Pandemie; de afname van OV-reizigers door COVID-19 kan leiden tot liquiditeitsproblemen bij de vervoerbedrijven. De beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk is toegezegd tot en met eind 2022 → Om het vervoeraanbod aan te laten sluiten op de veranderde mobiliteitsbehoefte dienen andere accenten of prioriteiten in de meerjarenbegroting, investeringsprogramma’s en beleid te worden gelegd. De VRA neemt hierin de regie.
- Zuidasdok; het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijke deel van de Randstad. Stagnatie van het project raakt ook andere ambities, zoals aanpassingen op Amsterdam CS → Om de voortgang gaande te houden, is er continu overleg met Amsterdam en het Rijk.
- Woningbouwopgave MRA; in een vroege fase moet al rekening worden gehouden met de toekomstige mobiliteitsbehoefte. Bij het Rijk staat echter het denken over de bouwopgave centraal. Dit kan leiden tot onwenselijke mobiliteitspatronen of complexe mobiliteitsopgaven naderhand → De VRA is in allerlei gremia actief om de belangen van mobiliteit voor het voetlicht te brengen bij de planvorming.
- Tekort laadcapaciteit; het elektriciteitsnetwerk raakt vol hetgeen effect heeft voor de beschikbaarheid van laadcapaciteit voor elektrische bussen en de geplande instroom van elektrische bussen → De gemeente Amsterdam maakt deel uit van een taskforce om met oplossingen te komen. De VRA en GVB zijn via Amsterdam aangesloten hierbij.
- Duuzaamheidsambitie; voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen moeten veel partijen op veel niveaus in de regio samenwerken. De sturings- en beïnvloedingsmogelijkheden van de VRA zijn beperkt → De VRA houdt vinger aan de pols vanuit het programma Schoon en duurzaam en draagt zelf bij door in de bedrijfsvoering te werken op het hoogste niveau 5 van de duurzaamheidsprestatieladder.
middel - Publiekrechtelijk Recreatieschap Twiske-Waterland(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Twiske-WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:4-4-2013Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt.
Bestuurlijk belangWethouder Breunesse is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Tuijn
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het reguliere programma voor 2022 is voor het grootste deel conform de planning en begroting uitgevoerd. De belangrijkste taak is het beheer en onderhoud van de binnen het recreatieschap Twiske-Waterland liggende recreatiegebieden, waaronder het Twiske. Daarnaast worden ook vastgoedcontracten beheerd, die ook inkomsten voor het schap opleveren. Tot slot werkt het recreatieschap aan het actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.
Tijdens de coronapandemie waren de bezoekersaantallen beduidend hoger dan normaal. Dit komt mede door de reisbeperkingen naar het buitenland. Inmiddels zijn de beperkingen voorbij en keert het aantal bezoeken aan de recreatiegebieden weer terug naar een niveau van voor de crisis. Een van de graadmeters daarvoor is het aantal betalende bezoekers dat de slagbomen van het Twiske passeert. De parkeerinkomsten waren tot en met augustus 2022 ongeveer € 50.000 lager dan op dezelfde tijd in 2021. De zwemkwaliteit was eveneens van invloed op het dalende bezoek. De warmte droeg vroeger dan anders bij aan algenbloei. Vanaf 19 juli werd dat met tussenpozen op alle stranden in het Twiske waargenomen.
De coronapandemie betekende voor het recreatieschap extra kosten (afval en toezicht) en het wegvallen van exploitatie-inkomsten. Daar kwam in 2022 ook de plotseling grote inflatie bij. Dit leidde tot forse prijsstijgingen van specifieke producten, zoals brandstof en hout. De consumentenprijsindex voor goederen en diensten is in juni 2022 zelfs gestegen naar 8,6%. De programmabegroting 2022 voorzag hierin niet. Voor 2023 zal dit wel leiden tot een forse stijging van de kosten, die in de gewijzigde programmabegroting 2023 zullen doorwerken.
Ontwikkelingen
- Aanpassen van de Gemeenschappelijke Regeling n.a.v. de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regeling: de voorbereiding van de aanpassing is begonnen. Dat zal in 2023 leiden tot een voorstel tot aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland.
- Vernieuwen van erfpachtcontracten met Staatsbosbeheer, inclusief invoering van recreatiezonering voor bepaalde recreatiegebieden (w.o. Twiske). Vanuit een gezamenlijk belang en verantwoordelijkheid voor de recreatiegebieden worden langjarige afspraken gemaakt, ook t.a.v. de verlenging van lopende erfpachtcontracten. Bij recreatiezonering wordt ook specifiek gelet op de natuurlijke kwaliteiten van het (deel)gebied.
- Beheersbaar maken van de ganzenproblematiek: de populatie ganzen groeit zodanig, dat niet alleen in het Twiske het probleem met vraat en waterverontreiniging door uitwerpselen een rol speelt, maar ook voor de omgeving. De Faunabeheereenheid (FBE) heeft inmiddels een gemotiveerd verzoek gedaan om ook op het grondgebied van het Twiske de populatie te mogen verminderen. In 2023 zal hierover definitieve besluitvorming plaatsvinden.
- Aan o.a. de volgende projecten, voortvloeiend uit het Uitvoeringsprogramma, is gewerkt:
o Uitvoeren van natuuronderzoeken in de recreatiegebieden en vervolgens herijken van de beheerplannen. Voor b.v. het Twiske is een Ecologisch Beheerplan opgesteld
o Heropening Schanszichtpad: er zijn o.a. vier nieuwe bruggen in het pad aangebracht. Halverwege 2023 (na het broedseizoen) zal het pad worden heropend.
o Realisatie TOP Purmerend en uitbreiding wandelnetwerk Purmerend.
o Er is een zwerfafvalcampagne gevoerd.
o De waterkwaliteit van het Doesstrand (Twiske) is verbeterd.
o Bij de dijkverzwaring langs het Markermeer zijn ook de recreatieve voorzieningen (fiets- en wandelpaden) verbeterd.
o Het rapport Recreatief Netwerk (Grid) Laag Holland nadert zijn voltooiing. Verwachting is, dat het rapport in 2023 bestuurlijk kan worden vastgesteld. Het rapport vormt de basis voor het realiseren van buitenpoorten, routes en verbindingszones om de toenemende druk van recreatie en toerisme binnen de regio in goede banen te leiden.
o Omvormen van de Marsen tot zorgboerderij: in 2022 is een zorgontwikkelaar gevonden, die deze omvorming verder gestalte gaat geven. Voorwaarde daarbij is wel, dat de huidige dagbesteding kan worden voortgezet.
o Aanleg van de themafietsroute Oer-IJ.
o Verbeteren van vaarroutes en aanlegplaatsen in het buitengebied van Landsmeer en Oostzaan.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Zaanstad heeft een stemverhouding van 14,8% bij besluitvorming over financiële documenten en 12,8% bij overige zaken.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de Kadernota 2023 en de programmabegroting 2023. De Najaarsrapportage 2022 gaat uit van een positief saldo van € 274.035 over 2022.
Risico’s en beheersmaatregelen
De belangrijke risico’s voor Twiske-Waterland zijn:
- Financiële positie wordt geleidelijk aan verbeterd en er zijn reserveringen voor de langere termijn vervangingsinvesteringen
- Nadelige effecten nieuwe wet Vennootschapsbelastingen
- Onzekerheid over de verlenging en voorwaarden erfpacht Staatsbosbeheer
Beheersmaatregelen:
- Investeren in verdienvermogen en duurzaam beheer
middel
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Huisvuil Centrale(Bedragen x €1.000)Huisvuil CentraleRechtsvorm:
Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:2 januari 1991Vestigingsplaats:AlkmaarToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Bestuurlijk belangDe gemeente Zaanstad heeft 265 aandelen in HVC. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 7,87%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
A. Zaanstad als eigenaar (aandeelhouder)
HVC is een ketenbedrijf met focus op hergebruik en duurzame energie, van en voor haar publieke aandeelhouders. Krachtenbundeling maakt het mogelijk om complexe projecten voortvarend aan te pakken. Door de organisatorische inrichting wordt geborgd dat er focus is op de verschillende hoofdactiviteiten. Activiteiten renderen zelfstandig en leveren een verantwoord rendement. Er is geen sprake van kruissubsidiëring. Risico’s zijn in beeld en beheersbaar. Het aanwezige risico houdt vooral verband met afvalverbranding en betreft een marktrisico: de bedrijfsafvaltarieven, de energieprijzen, prijsprikkels van de overheid (verbrandingsbelasting, importheffing, CO2-heffing). Dit marktrisico is sinds 2015 niet afgenomen. Door robuust afschrijven is de omvang van het risico wel afgenomen. Het liquiditeitsrisico is evenwel klein omdat het samenhangende herfinancieringsrisico beperkt is. Er is voldoende ruimte om binnen de bestaande afspraken met aandeelhouders en banken herfinanciering met garanties van aandeelhouders aan te trekken. Daarnaast zijn er voor kortlopende financieringsbehoeften als gevolg van timingverschillen of calamiteiten aanvullende financieringsfaciliteiten beschikbaar. HVC is een gezond bedrijf met het netto financieel resultaat over 2021 van € 26 mln., een eigen vermogen van € 169 mln. en een solvabiliteit van 16,6%.
B. Zaanstad als opdrachtgever
DVO HVC-gemeente Zaanstad
Zaanstad neemt ook diensten af van de HVC, waaronder afvalinzameling en gladheidsbestrijding. Deze taken zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Begin 2020 is een DVO met HVC afgesloten voor de periode van 7 jaar.
Risicoprofiel
Beschrijving tot standkoming risicoprofiel door strategie en regie.
Financiële positie
Jaarrekening 2021
Het jaar 2021 is afgesloten met een positief saldo van € 26,4 miljoen, in de jaarrekening is voorgesteld is om het resultaat toe te voegen aan de algemene reserves. In de Algemene vergadering van Aandeelhouders van 2 juni 2022 is ingestemd met dit voorstel.
Algemene Vergadering van aandeelhouders 2 juni 2022
In de raadsinformatiebrief 2022/11165 zijn de besluiten en een toelichting hierop opgenomen. De belangrijkste punten zijn:
- De Ontwikkeling warmtesysteem Westland - investering geothermieproject Polanen.HVC ontwikkelt een samenhangend warmtesysteem, het ‘Warmte Systeem Westland’. De ontwikkeling van het deelproject Polanen is vrijwel gereed en de realisatie van dit geothermie project met een jaarlijkse energieopbrengst van 140.000 MWh en een CO2-besparing van 17.000 woningequivalenten is besloten.
- De uitgifte van aandelen A aan de gemeente Waterland - De gemeente Waterland heeft besloten toe te willen treden bij HVC.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico’s
De risico’s van warmte-activiteiten zijn in beeld en beheersbaar, op de risico’s wordt ingespeeld.
Beheersmaatregelen
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
- Ambtelijk overleg met verschillende klankbordgroepen (zowel financiële als beleidsmatige) met de overige aandeelhouders van HVC.
hoog