Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Participatiebedrijf Zaanstad Purmerend (Werkom)(Bedragen x €1.000)Participatiebedrijf Zaanstad Purmerend (Werkom)Rechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Onclin zitting in het bestuur en wethouder Groothuismink is waarnemer.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 50%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Risicoprofiel
Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is aanzienlijk.
Risico analyse
Governance
De governance van Werkom is duaal. We sturen als eigenaar van het bedrijf, maar ook als opdrachtgever van het bedrijf. Om die rollen duidelijk te scheiden is ervoor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van verschillende rollen valt. De rollen kunnen niet los van elkaar opereren. Het gaat om het samenspel van de rollen.
- Eigenaarsrol
Vanuit de eigenaarsrol wordt gestuurd op een meerjarig sluitende begroting. De begroting 2023 en het meerjarenbeeld 2024-2026 van Werkom was niet sluitend. In februari 2022 heeft de raad de vernieuwde koers vastgesteld. Berenschot heeft advies uitgebracht over duurzame bekostiging van die koers. Werkom maakt een plan van aanpak voor de implementatie van het koersbesluit en de kortetermijnmaatregelen uit het Berenschot-rapport. Berenschot verwacht dat deze maatregelen binnen drie jaar kunnen leiden tot resultaatverbetering.
Door ontwikkeling in de WSW-loonkosten is ruimte ontstaan in het WSW-budget. Reservering van deze ruimte biedt dekking voor de begrote tekorten tot en met 2026.
- Opdrachtgeversrol
De opdrachtgeversrol wordt gestuurd vanuit de dienstverleningsovereenkomst 2018-2022 en de jaarlijkse nadere dienstverleningsovereenkomst. In de periodieke voortgangsgesprekken over re-integratie wordt met Werkom gesproken over instroom, uitstroom, doorlooptijden, klanttevredenheid en de mogelijkheden voor bijsturing.
- Samenspel rollen
De wisselwerking tussen de eigenaarsrol en opdrachtgeversrol is belangrijk. De meerjarige kaders vanuit de eigenaarsrol werken door in dienstverleningsovereenkomsten in de opdrachtgeversrol. Signalen vanuit de voortgangsgesprekken worden meegenomen in de eigenaarsrol. Dit samenspel wordt ambtelijk en bestuurlijk georganiseerd door een goede overlegstructuur.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar.
Risico's en beheersmaatregelen
Risico's
Werkom staat voor een flink transformatieopgave om de herijking te implementeren. Tegelijkertijd staat in het regeerakkoord dat het Rijk de arbeidsmarktinfrastructuur wil uitbreiden om meer mensen te helpen bij de overgang van werk-naar-werk of van uitkering-naar werk. Het is van belang dat Werkom zich zodanig ontwikkelt dat zij in die de vernieuwde arbeidsmarktinfrastructuur een rol kan spelen.
In de begroting 2023-2026 zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Omzetverlies in de leerwerkbedrijven door een daling van het aantal medewerkers met een SW-indicatie
- Acquisitie van nieuwe opdrachten leidt niet tot het benodigde resultaat
- Grotere groei van mensen met een Beschut Werk-indicatie dan begroot, omdat een Beschut werkplek binnen de Participatiewet het duurste instrument is
- Privacy- en informatiebeveiliging
Beheersmaatregelen
- Nadere dienstverleningsovereenkomst tussen Zaanstad en Werkom
- Gevraagde plan van aanpak voor de implementatie van het koersbesluit en de kortetermijnmaatregelen uit het Berenschot-rapport
- Het samenspel tussen de verschillende rollen van de gemeente richting Werkom goed organiseren
- Goed monitoren en tijdig in gesprek gaan met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Werkom heeft een functionaris gegevensbescherming die jaarlijks rapporteert over de risico’s en de ondernomen of te ondernemen verbeteringen.
hoog
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Warmtenetwerk Zaanstad (WNZ)(Bedragen x €1.000)Warmtenetwerk Zaanstad (WNZ)Rechtsvorm:
BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DENH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos).
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Actualiteiten en risico's
Het huidige warmtenet van Warmtenetwerk Zaanstad B.V. in Zaandam-Oost (fase 1) voorziet in de levering van 77.963 gigajoule (GJ) in 2026. In 2022 zijn er nieuwe aansluitingen gerealiseerd, waarmee samen met de bestaande aansluitingen 62.478 GJ wordt geleverd. Aanvankelijk was er een levering beoogd van 87.365 GJ (met nog een aanvulling van projecten van 6.096 GJ), maar door het wegvallen en vertragen van projecten is deze prognose aangepast.
Er zijn in 2022 319 woningen aangesloten die jaarlijks 4.082 GJ aan warmte gebruiken (Gouwpark deel 2 en eerste deel van Oostzijderpark fase 1). Tevens is het utititeitsgebouw van het regionale veiligheidskantoor aangesloten met een gebruik van 3.165 GJ per jaar. De aansluiting Zwembad De Slag is gereedgemaakt. Omdat het zwembad nog gebouwd moet worden zal hier pas in de toekomst warmtelevering plaatsvinden.
Resultaten op de businesscase
De vertragingen die sinds 2019 zijn opgelopen, hebben grote impact gehad op de begrote warmtelevering van WNZ en daarmee op de inkomsten, doordat er minder GJ’s kunnen worden gefactureerd. De schatting van het aantal aan te sluiten woningequivalenten in fase 1 is daarom ook aangepast. Deze vertraging leidt ook in 2022 tot hogere kosten en lagere inkomsten.
Maatschappelijk draagvlak biomassacentrale
Het maatschappelijk draagvlak voor de verbranding van houtige biomassa is weggevallen. Dit heeft in april 2022 geleid tot het stopzetten van de subsidie voor nieuwe biomassacentrales door de Rijksoverheid (het gaat hier om de subsidie voor houtige biomassa, bedoeld om gebouwen mee te verwarmen). Omdat WNZ houtige biomassa beschouwt als een transitiebrandstof is een zoektocht voor een alternatief (binnen ongeveer 15 jaar) voorzien. De uitdaging hiervoor is het vinden van een oplossing die voldoende CO2 reduceert, betaalbaar is en genoeg draagvlak geniet. Op dit moment is er nog geen alternatief in zicht dat aan al deze voorwaarden voldoet.
Korte terug- en vooruitblik 2022-2023
In maart 2022 heeft de gemeente te horen gekregen dat de aanvraag voor de BZK-regeling Proeftuin Aardgasvrije Wijken, die in 2021 was aangevraagd niet is gehonoreerd.
In verschillende bestuurlijke overleggen in 2022, is gesproken over de behoefte (vanuit Zaanstad) aan een gemeenschappelijke visie en strategie voor WNZ om tot snellere uitrol te kunnen komen. WNZ heeft toegezegd om het initiatief te nemen voor het ontwikkelen van een uitrolstrategie (2022-2030). Deze zal in 2023 aan de AvA worden voorgelegd ter besluitvorming.
In juni 2022 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) plaatsgevonden. Hier is de jaarrekening van 2021 vastgesteld. Tevens is besloten om het verlies van 346.000 euro aan de reserves te onttrekken.
Voor de AvA in 2023 wordt besluitvorming over de volgende stukken voorzien: de jaarrekening van 2022, het annual businessplan 2023-2027 en de uitrolstrategie van WNZ (2022-2030).
Financiële positie / Onderbouwing voorziening
Er is op dit moment geen aanleiding om de voorziening aan te passen. Hoewel enkele risico’s nog steeds gelden (beperking van ammoniak en stikstofuitstoot, verminderd draagvlak voor aansluiting op een biomassagestookt warmtenet) is het nog niet te zeggen of deze risico’s negatieve invloed hebben op de lange termijn uitrol van het warmtenet. De volgende overwegingen liggen hier aan ten grondslag:
- De grote projecten zoals Oostzijderpark (1 en 2) zijn nog niet uit beeld, ondanks vooralsnog tegenvallende resultaten door vertraging en mogelijk lagere afname door BENG-eisen.
- Ook lopen er verschillende gesprekken met potentiele nieuwe afnemers (nieuwbouw Kogerveldwijk en Peperstraat).
- Daarmee is er geen aanleiding om de aandelen af te waarderen. De vooruitzichten zijn nog verre van concreet, dus er is ook nog geen toekomstige geldstroom die vrijval van de voorziening onderbouwd.
- Indien toekomstige resultaten achterblijven ontstaat wellicht op een moment wel de vraag in hoeverre de solvabiliteit van WNZ in gevaar komt. Daar is nu nog geen sprake van.
- Voor onderbouwing van het risico gaat het vooral om de vraag hoe concreet uitbreiding van het warmtenet in beeld komt. Dat wordt in 2023 en 2024 duidelijker als WNZ haar uitrolstrategie gaat uitwerken. We staan nu nog steeds relatief aan het begin van de ontwikkeling van het warmtenet en er is nog geen aanleiding om het risico te herwaarderen.
- Ook belangrijk is de zoektocht naar nieuwe warmtebronnen en de financiering hiervan, aangezien er na afronding van fase 1 nog maar weinig GJ’s van de biomassacentrale over zullen zijn (ook als de centrale op volle capaciteit draait) om gebouwen mee te verwarmen. Dit maakt onderdeel uit van de nog te ontvangen uitrolstrategie van WNZ.
Risicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming is op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) is opgenomen als risico voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van Warmtenetwerk Zaanstad B.V. richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenetwerk Zaanstad B.V. vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren
Risico's en beheersmaatregelen
Risico’s
- Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt op het ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen, heeft dit tot gevolg dat:
o Uitbreiding van het warmtenet langer duurt
o Biomassacentrale mogelijk langer blijft werken
- Upward potential businesscase wordt niet gerealiseerd, door te weinig zicht op potentiele afnemers. Een accountmanager die zich volledig richt op het sluiten van nieuwe contracten zou een uitkomst kunnen bieden.
- Landelijke businesscases van biomassacentrales staan onder druk omdat ze minder tot geen SDE-subsidie meer kunnen ontvangen door de koppeling van de SDE-subsidie aan de aardgasprijs. Dit vormt een risico voor de instandhouding van de niet-fossiele warmtebron.
- Publieke opinie over het gebruik van op hout gestookte biomassacentrales, zoals in de biomassacentrale voor het warmtenet in Zaandam-Oost, wordt negatiever. Hierdoor is er een risico dat eigenaren van bestaande bouw niet meer willen aansluiten op het biomassagestookte warmtenet, terwijl de biomassacentrale juist aansluitingen van bestaande bebouwing nodig heeft om op de beoogde capaciteit te kunnen produceren (door middel van intern salderen).
- De mogelijkheden om te stikstofuitstoot te compenseren door middel van salderen staat onder druk. Juridische uitspraken die op dit vlak worden gedaan, kunnen zorgen voor een verdere inperking van de mogelijkheden tot salderen. Dit vormt een risico voor de niet fossiele bron van het warmtenet, de biomassacentrale, die nog niet op de capaciteit draait waarvoor hij is ontworpen.
- De continuiteit van de directie van WNZ. De huidige directeur van WNZ gaat binnen enkele jaren met pensioen. Er wordt gezocht naar een vervanger (zodat de huidige directeur langzaam kan afbouwen) alleen is deze tot nu toe nog niet gevonden.
- Vormgeving van de open structuur van het warmtenet. Er nog geen praktische uitwerking van de open structuur van het warmtenet in het geval meerdere bronexploitanten en warmteleveranciers gaan leveren aan afnemers binnen één fysiek net.
Beheersing
- De raadsleden informeren over de ontwikkelingen op het gebied van alternatieve warmtebronnen indien hier nieuwe ontwikkelingen zijn.
- Samen met provincie en met MRA gemeenten actief optrekken in dit dossier.
- WNZ gaat met BioForte en andere betrokken partijen in het warmtenet, met elkaar in gesprek om uit te zoeken of de beperking in de warmteproductie van BioForte kan worden opgelost.
- Gemeente Zaanstad zal actief bijdragen aan de uitwerking van de door WNZ op te leveren uitrolstrategie (2022-2030).
hoog - Privaatrechtelijk Alliander N.V.(Bedragen x €1.000)Alliander N.V.Rechtsvorm:
Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Kapitaalversterking
Als gevolg van de oplopende investeringen in de energietransitie en het oplossen van de acute capaciteitsproblemen van het elektriciteitsnetwerk, heeft Alliander kapitaal nodig. Gemeente Zaanstad als aandeelhouder heeft hiervoor € 5,4 mln in een reverse coverteerbare hybride obligatielening ter beschikking gesteld. De netbeheerders hebben ook overeenstemming met het Rijk bereikt over haar deelname in de kapitaalversterking en daarmee ook na besluitvorming in de AvA in 2023 toetreding als aandeelhouder. Verder kampt Alliander met een krappe arbeidsmarkt, vooral voor de dringend noodzakelijke technische beroepen.
Financiële positie
Jaarrekening 2022
Over het eerste halfjaar van 2022 rapporteert Alliander een nettowinst van € 107 miljoen (2021: € 119 miljoen). De bedrijfsopbrengsten over de eerste zes maanden zijn met € 14 miljoen gestegen naar € 1.095 miljoen (2021: € 1.081 miljoen). De totale bedrijfskosten zijn het afgelopen halfjaar met € 5 miljoen opgelopen ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Deze stijging van de kosten komt voornamelijk door de hogere doorbelasting van TenneT, de stijging van de kosten voor netverliezen en toenemende afschrijvingen. Dit laatste wordt veroorzaakt door de stijging van onze investeringen in de afgelopen jaren in verband met de energietransitie.
Begroting 2023
De begroting voor 2023 is niet beschikbaar.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico's
Alliander onderkent de volgende risico’s in de SWOT analyse:
- Cybercriminaliteit
- Onvoldoende langetermijnoriëntatie van wet- en regelgeving
- Krapte technische arbeidscapaciteit
- Schaarste in componenten en grondstoffen
- Lange termijn financierbaarheid
- Sterk groeiend werkpakket
Beheersmaatregelen
De hierboven benoemde risico’s worden door Alliander afgedekt met beheersmaatregelen.
Vanwege het beperkte belang wordt voor gemeente Zaanstad de beheersmaatregelen beperkt tot:
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
middel - Privaatrechtelijk Textiles2Textiles B.V.(Bedragen x €1.000)Textiles2Textiles B.V.Rechtsvorm:
Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:29 januari 2020Vestigingsplaats:WormerveerToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een circulaire verwerking van textiel afval. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing. Het doel is textiel afval verwerken tot grondstof voor de kledingindustrie.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is houder van 33 1/3% van de aandelen. Wethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Tuijn.
Er is sprake van duale aansturing waarbij de wethouder financiën invulling geeft aan de eigenaarsrol en het inhoudelijk opdrachtgeverschap is belegd bij de beleidsportefeuillehouder.
Stemverhouding: 33,33%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Textiles2Textiles ondervindt net als veel andere bedrijven hinder van de vertragingen in levertijden. Hierdoor loopt het bedrijf achter op het in 2021 opgestelde businessplan. Een nieuwe machine die de volgende stap (cutting/cleaning) in het textiel verwerken uitvoert, is daar namelijk een belangrijk onderdeel van. Er worden momenteel proeven uitgevoerd met een pilotopstelling, en de volledige Trim clean machine wordt eerste kwartaal 2023 verwacht.
Financiële positie
Jaarrekening 2021
In december 2022 is de Algemene Vergadering van Aandeelhouders geweest. Hierin is de jaarrekening 2021 vastgesteld, decharge aan het bestuur verleend en zijn twee leden van de Raad van Commissarissen benoemd. Zie hieronder meer toelichting. Hierover is tevens een raadsinformatiebrief (2023/201) verstuurd aan de raad.
- De jaarrekening 2021 is vastgesteld (met een stemverklaring van gemeente Zaanstad). Over 2021 is er een verlies gemaakt door T2T van € 0,27 mln. Dit is veroorzaakt door: de vertraging van de trimclean-machine, een essentieel onderdeel in de business case. Het verlies is zo veel mogelijk beperkt door eind 2021 te stoppen met de inhuur van personeel die ingezet zou worden op de lancering van de volledige productie. Met de stemverklaring is aangegeven dat nu de jaarrekening kan worden vastgesteld en dat decharge aan het bestuur kan worden verleend, maar dat er aankomend jaar zaken zullen moeten veranderen. Gemeente Zaanstad wil intensiever samenwerken om zo sneller op de hoogte te zijn van ontwikkelingen over de financiële positie van T2T (1) en de ontwikkelingen rondom de trimcleaner en gevolgen voor de tijdlijnen uit het ondernemingsplan (2). Afgesproken is dat de formele afspraken rondom informatievoorziening op orde worden gebracht en dat informeel vaker bijgepraat gaat worden.
Risicoprofiel
Het financieel belang is beperkt. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 0,2 mln., waarvan € 0,05 mln. via een eerder verstrekte subsidie. Voor de deelneming is een voorziening van € 0,2 mln. gevormd. Daarnaast heeft Zaanstad een lening verstrekt ter grootte van € 0,2 mln., voor deze lening is een voorziening opgenomen van € 0,2 mln.
De maatschappelijke betrokkenheid is beperkt: de activiteiten van Textiles2Textiles B.V. richten zich op het verwerken van textiel afval van inwoners. De gemeente participeert in Textiles2Textiles B.V. vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren.
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico’s
Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt in de oplevering en het in bedrijf nemen van de machines, heeft dit tot gevolg dat:
- Sprake is van steeds verder oplopende vertraging in de business case met daaraan gekoppeld financiële consequenties.
- Toeleveranciers / inkopers eindproduct vinden via andere kanalen (afname interesse uit de markt).
- Concurrentie ontwikkelingen.
Beheersmaatregelen
- Actief in gesprek blijven met de bestuurders.
- Samen met andere gemeenten optrekken in de MRA, opgave duurzaamheid en circulaire economie.
- Deelname aan de Denim Deal door Zaanstad.
- Actieve deelname door ZNSTD in verschillende gremia om te kunnen anticiperen / invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkelingen rondom circulaire textiel.
- Annotaties B&W AvA Textiles2Textiles.
- Herijking van de business case.
middel