Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Rekenkamer Metropool Amsterdam(Bedragen x €1.000)Rekenkamer Metropool AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:20 augustus 2015Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:laagOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
In de gemeenschappelijke regeling is geregeld dat de raden van de deelnemende gemeenten voor een periode van zes jaar hun jaarlijkse bijdrage aan de rekenkamer vaststellen. De huidige afspraak loopt tot en met het kalenderjaar 2021. Na afloop van de zes jaren maakt de rekenkamer een voorstel voor een eindafrekening met de gemeenten. Hierbij besteedt zij aandacht aan de gewenste startreserve voor de nieuwe periode. Daarnaast vindt een verrekening plaats voor meer- of minder geleverde onderzoeksinspanningen in verhouding tot de ontvangen financiële bijdragen.
Vanwege het aantreden van een nieuwe bestuurder per 1 maart 2022 heeft het presidium van Amsterdam, in overleg met betrokken raadsleden uit Zaanstad, besloten
de huidige bijdragen nog voor één jaar te baseren op de bijdragen van de voorgaande jaren. In het Overlegorgaan RMA is besproken dat de periode van afrekening om die reden ook met een jaar wordt verlengd.
Risicoprofiel
Financiële positie
Jaarrekening 2021
De jaarrekening 2021 heeft een positief resultaat van € 62.251, het resultaat is als volgt bestemd:
- Toevoeging reserve symposium Waardevol bestuur € 15.000
- Toevoeging algemene reserve € 47.251
RMA houdt een algemene reserve aan van tussen de 10 en 15% van de te ontvangen jaarlijkse bijdragen. Eind 2023 bedraagt de algemene reserve naar verwachting circa € 349.000 of 14,5% van de jaarlijkse bijdragen. Wanneer de algemene reserve boven de 15% uitkomt, wordt in overleg met het Overlegorgaan RMA nagegaan hoe die middelen worden bestemd.
Begroting 2023 - 2026
De bijdragen voor 2023 zijn gebaseerd op de afspraak die gold voor de periode 2016-2021.
Het saldo van baten en lasten voor 2023 wordt begroot op € 46.770 (negatief). Dit tekort komt door de begrote kapitaallasten voor ICT- en huisvestingsinvesteringen. Door € 46.770 te onttrekken aan de bestemmingsreserves, ontstaat er een sluitende begroting.
Zienswijze
De raad van Zaanstad heeft een positieve zienswijze afgegeven en de begroting is ongwijzigd vastgesteld door het bestuur van de RMA.
laag
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Bank Nederlandse Gemeenten(Bedragen x €1.000)Bank Nederlandse GemeentenRechtsvorm:
Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:23 december 1914Vestigingsplaats:Den HaagToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belangWethouder Onclin vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Slegers. Zaanstad is niet vertegenwoordigd in de RvC.
Er is sprake van duale aansturing.
Stemverhouding: 0,07%Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar purpose ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken:
- goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
- kwaliteitsonderwijs (SDG 4)
- betaalbare duurzame energie (SDG 7)
- duurzame steden en gemeenschappen (SDG 11).
Deze strategie is in 2022 nog volledig actueel.
Risicoprofiel
Financiële positie
Jaarrekening 2021
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden. De nettowinst over 2021 is uitgekomen op € 236 mln., ondanks de zeer lage rentetarieven. De winststijging van 7% is vooral veroorzaakt door door het positieve resultaat op financiële transacties van € 100 mln. als gevolg van marktwaardeveranderingen.
In september 2022 heeft de BNG cijfers over het eerste halfjaar van 2022 gepubliceerd. Hierin is onder andere te lezen dat BNG Bank er financieel gezond voor staat. De langlopende kredietportefeuille is met een nieuw volume van € 6,6 miljard aan verstrekte langlopende kredieten gestegen naar € 87,8 miljard. Verder is in het eerste halfjaar van 2022 een bedrag van € 8,7 miljard aan langlopende funding opgehaald, waarvan meer dan € 3,5 miljard aan SDG Bonds. Het renteresultaat komt uit op € 220 mln. en de nettowinst is gestegen naar € 206 mln. De kapitaalpositie van BNG Bank blijft goed. In maart 2023 wordt het jaarverslag 2022 gepresenteerd.
Het dividend van de BNG wordt altijd verantwoord in het jaar dat de aandeelhoudersvergadering plaatsvindt. Ondanks de genoemde tegenvaller van € 57 mln. heeft de BNG bank over 2021 (te verwerken in boekjaar 2022) het dividend vastgesteld op totaal € 127 mln. Voor ons komt dit uit op € 950.000. De tegenvaller van € 50.000 voor 2022 is verwerkt bij de Burap. Hierdoor is er bij de jaarrekening 2022 geen verschil te verklaren. Naar verwachting wordt het dividend over 2022 wat lager vastgesteld gelet op de in september 2022 voorspelde winst.
Risico’s en beheersmaatregelen
Het risico is dat het begrote dividend niet wordt gerealiseerd. Hiertoe volgen we de tussentijdse berichten en de jaarrekening van de BNG. We hebben er nauwelijks zelf invloed op.
middel - Privaatrechtelijk Dimpact(Bedragen x €1.000)DimpactRechtsvorm:
Coöperatie
Oprichtings-/publicatiedatum:lidmaatschap gestart in oktober 2020Vestigingsplaats:EnschedeToezichtsregime:Openbaar belangBinnen de onafhankelijke coöperatie Dimpact werken 40 gemeenten samen. Zij co-creëren en leren van elkaar op het gebied van digitale innovatie van dienstverlening. Als lid van Dimpact kan Zaanstad (tegen betaling) gebruik maken van de producten die onder regie van Dimpact ontwikkeld zijn door de leden en evt externe partijen.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad heeft één stem in de Algemene Ledenvergadering van Dimpact
Stemverhouding: 1 van de 40 stemmenActualiteiten en risico'sIn 2017 zijn de gemeenten Deventer, Enschede, Groningen en Zwolle met ondersteuning van Dimpact gestart met het programma I4Sociaal. I4Sociaal heeft als doel om inwoners sneller, slimmer, effectiever en efficiënter de weg te wijzen en te begeleiden in het sociaal domein. In het tweede kwartaal 2019 hebben de gemeente Leeuwarden en Zaanstad besloten om aan te sluiten bij het programma I4Sociaal en daarmee ook lid te worden van de coöperatie Dimpact.
In de zomer 2022 heeft gemeente Zaanstad besloten niet door te gaan met I4Sociaal. De functionaliteiten zijn nog onvoldoende ontwikkeld om op korte termijn (2 jaar) van meerwaarde te zijn voor de uitvoering. Mogelijk kan in de toekomst alsnog aangesloten worden op het Open Inwonerplatform als dit verder is doorontwikkeld. Voor nu levert gemeente Zaanstad hier geen actieve (financiële) bijdrage meer aan.
In het 4de kwartaal 2022 wordt in een voorstel voorgelegd of het lidmaatschap van gemeente Zaanstad in Dimpact wordt voortgezet of beëindigd.
onbekend