Prestatie 2.5.2 Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft
Een bijstandsuitkering is een noodzakelijke voorziening in het systeem van sociale voorzieningen. Het vangnet zorgt ervoor dat iedere inwoner van Zaanstad in zijn levensonderhoud kan voorzien, als hij of zij door omstandigheden daartoe niet in staat is. Om de werking van het vangnet duurzaam te garanderen, is het belangrijk dat inwoners snel duidelijkheid krijgen of ze recht hebben op een voorziening. Tegelijkertijd moeten zij weten dat zij die niet langer krijgen dan nodig is. |
---|
Activiteiten en realisatie
Evalueren gezamenlijke eerste gesprek
De evaluatie van het eerste gesprek heeft plaatsgevonden. De belangrijkste conclusie is dat niet alle wijkteams structureel over voldoende capaciteit beschikken om de gesprekken gezamenlijk te voeren. De wijkteams hebben te maken met verloop van personeel en het moeilijk vervullen van vacatures. Uit de evaluatie komt ook naar voren, dat beide partijen nog steeds de meerwaarde zien van het gezamenlijke gesprek. We blijven dan ook toewerken naar een verdere implementatie van deze vorm van het eerste gesprek. |
---|
Aanvraag en afhandeling bijzondere bijstand
Door capaciteitstekort konden we aanvragen niet altijd tijdige afhandelen. Er is gestart met het optimaliseren van de werkprocessen en het automatiseren van werkzaamheden. Hierdoor kunnen inwoners op eenvoudigere wijze een aanvraag indienen en krijgen zij snel antwoord op vragen. |
---|
Optimaliseren keten Bbz
Het gehele Bbz proces is inmiddels geoptimaliseerd. Er zijn samenwerkingsrelaties opgezet om ondernemers snel en kundig verder te helpen. Zo kunnen startende ondernemers een traject volgen bij het Instituut Midden- en Kleinbedrijf of Startersloket Zaanstreek Waterland. Daar worden zij voorbereid op het zelfstandig ondernemen. Bij de selectie van kandidaten werken het Jongerenloket of Werkom in samenwerking met een Bbz consulent. Daardoor kan in een vroeg stadium de levensvatbaarheid van het plan van de ondernemer worden onderzocht. Hierbij zijn externe partijen betrokken met kennis van het bedrijfsleven. Dit maakt dat sneller op de aanvraag beslist kan worden en rekening gehouden kan worden met specifieke branche-informatie. Ook zijn meer vindplaatsen voor hulp aan ondernemers gecreëerd, zoals de gemeentelijke website, 155 Help een bedrijf (IMK), de Sociale Wijkteams en de website Geldfit zakelijk. |
---|