Prestatie 4.1.1 Creëren van randvoorwaarden voor aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus waarin de kwaliteit van het gebied en de participatie van gebruikers centraal staan
Zaanstad is in ontwikkeling. Projectontwikkelaars willen aan de slag. Ondernemers zoeken geschikte locaties of willen hun bedrijfsvoering veranderen. Ook maatschappelijke initiatieven hebben ruimte nodig. Er komen steeds meer bezoekers. Hoe gaan we slim om met de beschikbare ruimte en hoe blijven we bereikbaar? De gemeente stelt de integrale kaders gericht op omgevingskwaliteit en heeft daarmee een belangrijke rol in het bepalen van de randvoorwaarden bij ontwikkelingen. Met het oog op de toekomst sluiten we daarbij meer aan bij de kwaliteiten van het gebied en betrekken we huidige en toekomstige gebruikers al vroeg in het proces. |
---|
Activiteiten en realisatie
Vaststellen van de Omgevingsvisie 1.0 met het oog op de integrale samenhang (fase 3)
Er heeft een uitgebreid consultatie- en communicatietraject op de hoofdlijnen van de Omgevingsvisie plaatsgevonden. De contouren van de Omgevingsvisie (sleutels en principes) zijn besproken in een werkdocument. Het werkdocument is voorgelegd aan de raad in een vernieuwd zienswijzentraject. In 2023 wordt de Ontwerp Omgevingsvisie ter inzage gelegd en de visie door de raad vastgesteld. |
---|
Bestemmingsplannen opstellen in de geest van de Omgevingswet
10 bestemmingsplannen zijn vastgesteld en deels onherroepelijk, waaronder Zaankwartier, Juffer Jonker, Slachthuisstraat, Paltrok, Heldin/Stelling en Hembrug Noord. De bestemmingsplannen maken zo’n 2.700 woningen planologisch mogelijk. Tegen 2 plannen is beroep ingesteld. Voor een groot aantal gebiedsontwikkelingsplannen werkten we aan het opstellen van het ontwerpbestemmingsplan. Door de stikstofuitspraak van november is vertraging ontstaan, omdat de bouwfase nu eerst berekend moet worden. Door uitstel van de Omgevingswet is de druk er afgehaald om voor het einde van het jaar (2022) de ontwerpbestemmingsplannen ter inzage te leggen. |
---|
Gebiedsgericht beleid en de Zaanse verordening als basis voor omgevingsplannen
Er is gewerkt aan het opstellen van de 4e en 5e tranche van de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL). De 4e tranche is een actualisatie en de 5e tranche is de technisch-juridische omzetting naar de Omgevingswet. Door uitstel van de Omgevingswet hoefde de VFL niet meer dit jaar vastgesteld te worden. Dit wordt 2023. |
---|
Invulling en advisering rond leefomgevingskwaliteit
We investeerden in de kwaliteit van advisering door nieuwe werkprocessen, extra samenwerking na corona en het oefenen met de advisering voor vergunningverlening aan de voorkant. |
---|
Zaanse belangen in regionale samenwerking borgen.
Zowel ambtelijk als bestuurlijk zijn we structureel vertegenwoordigd in verschillende regionale overleggen om de belangen van onze stad hier in te brengen. Voorbeelden zijn de bestuurlijke platforms van de Metropoolregio Amsterdam en de overleggen in de deelregio Zaanstreek Waterland. |
---|
Onderzoek en instrumentarium voor integrale afweging en monitoring
Voor de ruimtelijke keten werkten we aan een verkennend onderzoek voor de integrale afweging in beleid. Reguliere monitoring heeft plaatsgevonden. Voor 2023 is er formatie voor het opzetten van een monitoringssysteem vanuit het versterken van de keten. |
---|