Prestatie 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs
Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2). |
---|
Activiteiten en realisatie
Uitvoering onderwijsagenda 2019 -2022 Zaanstreek
In de onderwijsagenda staan acht inhoudelijke thema’s genoemd waaraan door gemeente en partners ook in 2022 is gewerkt. In overleg met de partners is bepaald dat taal het focuspunt is. Om meer inzicht en kennis te vergaren, is gewerkt aan op een onderwijsonderzoeksagenda waarbij een keuze is gemaakt voor de onderzoeksonderwerpen taalvaardigheid en ouderbetrokkenheid. Deze worden in de Zaanstreek verder onderzocht. |
---|
Invoering VVE en OAB beleid 2020-2024
In 2022 is een groep leerkrachten gestart met de VVE trainingen. Deze trainingen bieden handvatten om kinderen in groep 1 en 2 een breed aanbod te geven. |
---|
Voorkomen van schooluitval door Leerplicht, RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en het Jongerenloket
Sinds oktober 2022 is Leerplicht onderdeel van het Jongerenloket. Met deze overgang is alles op het gebied van onderwijs, werk en inkomen voor kinderen en jongeren vanaf 5 jaar tot 27 jaar ondergebracht bij één afdeling. |
---|
Nieuwe verordening en beleidsregels leerlingenvervoer
Bij aanvang van schooljaar 2022-2023 is het nieuwe contract ingegaan voor het leerlingenvervoer. We leggen de aandacht steeds meer op mobiliteit met focus op eigen kracht en zelfredzaamheid. |
---|
Aannamebeleid PO-scholen
In maart 2022 is de raad geïnformeerd over het aannamebeleid. Daarin werd geconcludeerd dat de schoolbesturen geen gezamenlijk vastgesteld aannamebeleid hebben, maar dat de criteria die zij hanteren grotendeels overeenkomen. |
---|
Nationaal Programma Onderwijs
Middels het Nationaal Programma wordt ingezet om de opgelopen (onderwijs)achterstanden die door Corona zijn opgelopen in te halen. Er zijn verschillende interventies die hieruit worden bekostigd zoals: de brugfunctionarissen, de Zaanse Experiences, het jongerenwerk in het onderwijs, etc. |
---|