Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Belangrijkste risico's

In de nota risicomanagement en risicobeheersing 2021 is opgenomen dat in deze paragraaf de belangrijkste risico’s opgenomen worden. Dat zijn de risico’s met de grootste financiële impact die gezamenlijk 80% van het totaal beslaan. Bij deze simulatie betreft dat 20 risico’s. Dit overzicht treft u verderop in deze paragraaf. Eerste wordt inzicht gegeven in enkele andere belangrijke aspecten waaraan onzekerheden kleven. Hiervan wordt uitgelegd hoe (of waarom niet) deze zijn verwerkt bij het berekenen van het weerstandsvermogen.

Corona
Het Coronavirus raakt (voorlopig) niet weg uit de samenleving. Het lijkt er inmiddels wel op dat de virusmutaties voor minder ontwrichting zorgen dan het aanvankelijke virus. Toch verwachten we ook in 2023 nog negatieve financiële gevolgen van het Coronavirus op met name het gebied van toerisme. Hiermee houden we rekening via de gevormde Coronareserve. Om die reden hebben we geen financieel risico meer opgevoerd voor de berekening van het weerstandsvermogen. Voor de jaren 2024 en verder gaan we er van uit dat er voor de gemeente Zaanstad geen nadelige financiële gevolgen zijn.

Oorlog Oekraïne
In februari 2022 is Rusland Oekraïne binnengevallen, met als gevolg een grote vluchtelingenstroom. Op dit moment worden nog steeds vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. Net als alle gemeenten wordt ook in Zaanstad een groep vluchtelingen voor langere tijd opvangen. Om deze mensen te helpen zijn (en worden) diverse oplossingsmogelijkheden verkend. Het rijk heeft gezegd dat de kosten hiervoor volledig vergoed zullen worden. Het risico is wel hoe het rijk tegen de gemaakte kosten aankijkt. Hoe wordt bijvoorbeeld met investeringen omgegaan of uren van personeelsleden. De insteek om afspraken te maken met het rijk is dat de vergoeding vanuit het rijk voldoende is om onze gemaakte kosten te dekken. Het financiële risico lijkt hiermee (voor een groot deel) te zijn afgewend. Om deze reden is dit punt niet als risico opgenomen en wordt dus niet meegenomen in de berekening van het weerstandsvermogen.

Klimaatverandering
Het klimaat is de laatste jaren aan verandering onderhevig. In ons ruimtelijk beleid proberen we hier zo goed als mogelijk rekening mee te houden. Denk aan hittestress en opvang van regenwater. Hoe de toekomst er verder uit gaat zien en welke gevolgen dit heeft voor onze gemeente is ongewis. Extremen die zich voor kunnen doen als gevolg van de verandering van klimaat (denk bijvoorbeeld aan de overstromingen in Zuid Limburg) zijn niet in deze risicoparagraaf opgenomen. De redenen hiervoor zijn dat financiële gevolgen niet zijn in te schatten en we schatten de kans (in de 4 jaars begrotingstermijn) hierop lager dan 5%.

Prijsinflatie
De prijzen van met name grondstoffen zijn in 2022 hard gestegen. Het lijkt erop dat de lonen in dit stramien mee gaan. Geplande investeringen blijken duurder uit te pakken dan aanvankelijk was begroot. Dit zal tot nieuwe keuzes leiden. Voor geplande investeringen uit het investeringsfonds is een nieuwe afweging mogelijk. Voor vervangingsinvesteringen en investeringen in onderwijsgebouwen (zorgplicht) geldt dat niet. Vooral de prijsstijgingen op deze investeringen hebben directe financiële gevolgen. De kans op budgetoverschrijdingen worden in principe niet meegenomen in de risicoparagraaf, omdat er in een normale situatie ook een kans op onderschrijding is. Daarnaast is de insteek om reëel te begroten, passen we de investeringsbedragen twee keer per jaar aan en nemen we de laatste inzichten omtrent de prijsontwikkeling mee in de begroting. Ook de reguliere budgetten voor de jaren 2023 en verder worden voor de hoge inflatie aangepast. Hiermee is voor een deel al rekening gehouden in de begroting 2023, maar wordt voor een deel ook meegenomen met het opstellen van de voorjaarsnota.
Indien de prijsontwikkeling toch hoger uitpakt zal zeer waarschijnlijk ook de algemene uitkering uit het gemeentefonds meegroeien. Hierdoor kan een deel van de extra kosten opgevangen worden. Om deze redenen is dit risico dan ook niet opgenomen.

Cybercrime
Met de toegenomen digitalisering en de afhankelijkheid van digitale systemen neemt de kans op cybercrime toe. Door de juiste beheersmaatregelen toe te passen proberen we dit risico te minimaliseren. De risico’s die zich voor kunnen doen zijn het betalen van ‘losgeld’ of het opnieuw opstarten van alle systemen. In gemeenteland zijn er slechts enkele gemeenten die schade hebben ondervonden van cybercrime. De kans wordt hierom laag ingeschat, terwijl de financiële gevolgen bij het voordoen van het risico heel groot kunnen zijn. Het risico is hierom wel in de top 19 van financiële risico’s gekomen.

Jeugd
De risico’s bij de jeugd blijven bestaan. Ten eerste omdat dit een open einde regeling betreft, maar ook omdat de afspraken rond de hervormingsagenda maar moeizaam tot stand komen. Hierdoor is het lastig in te schatten of de geplande bezuinigingen ook daadwerkelijk kunnen worden gehaald.

Risicoprofiel

Om de risico's van de gemeente Zaanstad in kaart te brengen, is per risico een risicoprofiel opgesteld. Met behulp van een Monte Carlo analyse wordt het optreden van verschillende risico’s gesimuleerd. De Monte Carlo analyse is een simulatietechniek waarbij door vele herhalingen (100.000), elke keer met een andere startwaarde, een verdelingsfunctie wordt verkregen. Met deze simulatie maken we een analyse van het benodigde vermogen om tegenvallers op te vangen, zonder dat hiermee de continuïteit van de organisatie in gevaar komt (ook wel weerstandsvermogen genoemd).

De simulatie geeft het onderstaande resultaat, waaruit blijkt dat bij een zekerheidspercentage van 90% alle risico's kunnen worden afgedekt met een weerstandscapaciteit van € 12,4 miljoen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de laatste berekening bij het opstellen van de begroting 2023.

Percentage

Rekening 2020

Begroting 2022

Rekening 2021

Begroting 2023

Rekening 2022

85%

13,1

12,0

11,2

10,8

11,4

90%

14,0

12,8

12,3

11,9

12,4

95%

15,3

14,1

13,7

13,5

13,8

Tabel: Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages (bedragen x € 1 mln.)

Bij een weerstandsratio van 1,4 kan berekend worden dat een benodigde weerstandscapaciteit van € 17,4 miljoen (12,4 x 1,4) minimaal noodzakelijk is.
De Algemene reserves dienen dus minimaal uit te komen op € 17,4 miljoen.

Stand algemene reserve
De stand van de algemene reserves bedraagt per 31-12-2022 € 12,0 miljoen. De algemene reserves zijn dus lager dan de minimaal vereiste € 17,4 miljoen. Het weerstandsratio komt uit op 0,97. Dit is buiten de gewenste bandbreedte van 1,4 en 1,8. Er dient een extra storting gedaan te worden voor een minimaal bedrag van € 5,4 miljoen om aan het vereiste ratio van 1,4 te komen. De algemene reserve is in 2022 afgenomen door het ophogen van de verliesvoorziening met betrekking tot de grondexploitaties. Hierdoor is de algemene reserve grondzaken per saldo met € 7,5 miljoen afgenomen. De noodzakelijke extra storting vindt plaats bij de voorjaarsnota 2023.

Risico’s grondzaken
De grondexploitatie wordt beschouwd als een ‘gesloten systeem’. Hiermee wordt bedoeld dat voor en nadelen binnen de grondexploitaties worden opgevangen. Dit houdt in dat voordelen uit grondexploitaties worden toegevoegd aan de algemene reserve grondzaken (ARG) en nadelen worden onttrokken. De bouwkosten (personeel en materiaal) zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Dit kan vrijwel niet gecompenseerd worden in de verkoopprijzen. Door onder andere de hogere rente stijgen de verkoopprijzen niet mee met de inflatie. Hierdoor is eerder genoemde verliesvoorziening opgenomen waardoor de ARG flink is afgenomen.

In onderstaand overzicht wordt de hoogte van de ARG weergegeven in relatie tot de risicosimulatie voor deze specifieke reserve. Hiervoor geldt dat de reserve wordt opgehoogd indien de stand van de reserve lager is dan 75% van het benodigd bedrag en wordt afgeroomd indien de stand hoger dan 125% is. Uit de risicosimulatie volgt een risicobedrag van € 6,9 miljoen. Bij dit bedrag dient de ARG minimaal € 5,2 miljoen te zijn. De stand van de reserve na besluitvorming van de jaarrekening 2022 bedraagt € 0,6 miljoen. Dit valt buiten de marges. Een ophoging van de reserve met € 4,6 miljoen is hiermee noodzakelijk. Dat zal geschieden uit het ‘algemene deel’ van de algemene reserve.

Jaarrekening 2022

benodigd op basis van simulatie

minimale stand (75%)

Maximale stand (125%)

ARG

0,6

6,9

5,2

8,6

Tabel: Benodigde weerstandscapaciteit ARG  (bedragen x € 1 mln.)

Overzicht belangrijkste risico’s

Nr

Risicogebeurtenis

Risico oorzaak

Risicogevolg

Beheersmaatregel

Invloed (%)

programma

1

Algemeen afzet risico bij het voeren van grondexploitaties

Extern  - Slechte marktomstandigheden

geld - Uitgifte van kavels vertraagt door het doorschuiven van deel projecten in de tijd.

                                                                       -  

14,43%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

2

De vraag naar en/of inzet van jeugdzorg in Zaanstad is groter dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De Jeugdwet is een open einde regeling. Dit houdt in dat het niet goed mogelijk is om de inzet van jeugdzorg (financieel) te begrenzen. Daarbij is de gemeente niet de enige verwijzer naar jeugdzorg. Onder andere huisartsen en jeugdbeschermers kunnen ook bepalen dat een inwoner hier recht op heeft. Hierdoor is de gemeente wel volledig verantwoordelijk voor de Jeugdwet en de kosten voor de uitvoering hiervan, maar komt een deel van de kosten voort uit  externe verwijzingen.

Extern  - Door maatschappelijke (en vaak landelijke) ontwikkelingen kan de vraag naar jeugdzorg toenemen. Voorbeelden hiervan zijn de toename van stress binnen gezinnen doordat er meer zorgen zijn over geld(problemen) en de toename van mentale druk op jongeren, onder andere door het gebruik van sociale media. Als de vraag naar jeugdzorg toeneemt, neemt ook de inzet van jeugdzorg toe.

geld - Geld - De begrote kosten voor jeugdzorg worden overschreden.

In voorbereiding - Landelijk: Om de jeugdzorg te verbeteren en financieel beheersbaar te houden is de Hervormingsagenda Jeugd opgesteld. Deze agenda is eind 2022 nog niet vastgesteld, omdat gemeenten vinden dat het Rijk onvoldoende middelen beschikbaar stelt voor de uitvoering van de Jeugdwet én de financiële risico's nu volledig voor gemeenten zijn. Landelijke afspraken over verbeteringen en de financiële beheersbaarheid van de Jeugdwet, zouden het risico op budgetoverschrijdingen bij gemeenten moeten verkleinen., Actief - Lokaal: In de begroting van Zaanstad is rekening gehouden met 5% groei van de kosten voor jeugdzorg. In de afgelopen jaren lag deze groei (gecorrigeerd voor indexatie) gemiddeld rond 8% tot 10%. Vandaar dat het financieel verwacht risico is bepaald op 5% groei (10% minus 5%) waar  in de begroting geen rekening mee is gehouden (= € 2,8 miljoen).

8,39%

1. Zorg

3

Heroverweging kaders projectopdracht In't Veld noodzakelijk als gevolg van vastgestelde cultuurhistorische waarde.

Extern  - Wijziging landelijke wetgeving maakt cultuurhistorie onderdeel van vergunningswetgeving.

geld - vertraging en extra kosten agv extra noodzakelijk onderzoek, noodzaak extra ontwerp met behoud waarde en financiele doorrekening, hogere gebouwkosten bij behoud cultuurhistorische waarde

Actief - Inhuren gespecialiseerd bureau voor uitwerking projectplan met behoud cultuurhistorische waarde, Actief - nauwe samenwerking tussen afdeling onderwijs en afdeling erfgoed, gezamenlijke afweging in prioriteiten

7,56%

3. Maatschappelijke voorzieningen

4

Het later sluiten van overeenkomsten met ontwikkelaars en vertraging in het vaststellen van bestemmingsplannen en verlenen van vergunningen.

Juridisch / Wettelijk  - Onzekerheid m.b.t. stikstof, corana, druk op elektriciteitsvoorzieningen en algemene ecomische ontwikkelingen.

geld - Kostenstijging door hogere doorlopende plankosten als gevolg van vertraging.

Actief - Volgen van landelijke ontwikkelingen.

6,11%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

5

Liander kan niet de gevraagde E-aansluiting op tijd leveren Energieaansluiting is er niet op het moment van oplevering nieuwbouw.

Extern  - Liander kan niet de gevraagde E-aansluiting op tijd leveren

geld - Noodstroomvoorziening nodig of alternatief voor stroomopslag.

Actief - NOM realiseren en onderzoek doen naar opslag opgewekte energie (batterijen/accu’s). En vroegtijdig aansluiting aanvragen.

5,06%

3. Maatschappelijke voorzieningen

6

De uitstroom van uitkeringsgerechtigden uit de uitkering is relatief laag ten opzichte van de landelijke uitstroom.

Extern  - Uitkeringsgerechtigden - die het meest kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt - blijken minder succesvol in het zelfstandig of begeleid uitstromen naar werk.

geld - Als de ontwikkeling van het uitkeringenbestand ongunstiger is dan de gemiddelde landelijke ontwikkeling, is het aandeel van Zaanstad in het macrobudget voor de uitkeringslasten niet toereikend.

Actief - Negatief:De vangnetvoorziening is niet beschikbaar doordat de afgelopen drie jaar voordelen op de buig zijn gerealiseerd., Actief - Positief: Continuering van de aanpak Werk of meedoen, aanpak die zicht richt op doelmatige en rechtmatige uitkeringsverstrekking. Hierdoor is het uitkeringenbudget beschikbaar voor de mensen voor wie de stap naar werk (nog) niet haalbaar is. Door krappe arbeidsmarkt is sprake van lage instroom en kan meer aandacht worden besteed aan mensen die juist meer aandacht nodig hebben.

4,15%

2. Werk, inkomen en economie

7

Een overeenkomst over de (sociale) grondprijs leidt tot een herziening van de grondexploitatie.

Omgeving - In de SOK Pact P&P zijn ambities uitgesproken om tot gewijzigde grondprijs te komen voor sociale huurwoningen. Poelenburg-Oost is een pilot hiervoor.

geld - De grondexploitatie sluit met een verlies.

Actief - Doorrekenen van de gevolgen in de Grex en mogelijk bijsturen.

3,68%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

8

De besparende maatregelen die Zaanstad inzet leiden tot onvoldoende besparingen om de financiële taakstelling vanuit het rijk te behalen. Onderdeel van de Hervormingsagenda Jeugd is een structurele besparing van landelijk € 1 miljard per jaar. Dit bedrag komt uit het rapport van de 'Commissie van Wijzen'. Dit is de commissie die het Rijk en de VNG opdracht heeft gegeven om in een hervormingsagenda maatregelen uit te werken die deze besparing zou moeten realiseren.

Gemeenten zijn geadviseerd om deze landelijke taakstelling te verwerken in de eigen begroting. Dit leidt voor Zaanstad tot een taakstelling die oploopt van € 2,1 miljoen in 2023 tot € 8,4 miljoen vanaf 2026.

Bij het (landelijk) uitwerken van de maatregelen is gebleken dat de financiële effecten te hoog zijn ingeschat. Het Rijk houdt echter vast aan deze taakstelling en zoekt naar alternatieve maatregelen om de besparing toch te realiseren. De VNG is van mening dat het financiële risico niet reëel is en nu volledig bij gemeenten in belegd. Dat is de voornaamste reden dat de Hervormingsagenda eind 2022 niet is vastgesteld.

Extern  - De besparende maatregelen leiden zeer waarschijnlijk tot lagere besparingen dan waar in de landelijke taakstelling vanuit is gegaan. Als de taakstelling (van € 2,1 miljoen in 2023) niet wordt behaald, leidt dit tot een risico dat de begroting voor jeugdzorg wordt overschreden.

geld - Geld - De begrote kosten voor jeugdzorg worden overschreden.

In voorbereiding - Landelijk: In het voorjaar van 2023 gaan het Rijk en de VNG verder in gesprek/onderhandeling over de Hervormingsagenda en het financiële kader hierbij voor gemeenten. De VNG zet in op óf een lagere of meer gefaseerde taakstelling voor gemeenten óf de financiële risico's niet alleen bij gemeenten te beleggen, maar ook bij het Rijk., Actief - Lokaal: Er is structureel € 1,9 miljoen beschikbaar voor het uitvoeren van de besparende maatregelen in Zaanstad. Enkele maatregelen hebben ook al een meetbaar financieel effect. Andere maatregelen zijn pas later gestart en van diverse maatregelen zijn de besparingen lastig meetbaar. De maatregelen in Zaanstad worden doorlopend afgezet tegen de landelijke ontwikkelingen op dit gebied. Op deze manier wordt er ingezet op maatregelen die zowel inhoudelijk als financieel tot verbeteringen zouden moeten leiden.

3,59%

1. Zorg

9

Het risico op schade door cyberaanval neemt toe. Jaarlijks brengt het Nationaal Cyber Security Centrum een ‘Cyber Security Beeld Nederland’ uit. Voor overheden is de laatste jaren een trend zichtbaar: het risico op verstoring door ‘cybervandalen en scriptkiddies’ was al hoog en neemt toe. Het risico van verstoring door beroepscriminelen is ongewijzigd hoog. Een grote verstoring van de ICT is van een andere aard dan het risico op een reguliere ICT storing. Bij een reguliere ICT storing kan een systeem veelal op korte termijn worden hersteld.
Een cyberaanval heeft als gevolg dat:
- data wordt gegijzeld (ransomware)
- data wordt gewijzigd, gestolen of vernietigd
- data ter publicatie wordt aangeboden
 
De schade van zo een aanval is onder andere:
- opzetten tijdelijke crisisorganisatie voor in- en externe communicatie
- het betalen van losgeld
- externe hulp benodigd voor herstelacties
- na herstel data synchroniseren
- actieve nacontroles uitvoeren en herstellen

Schadebetalingen van miljoenen is denkbaar. Een bedrag van 10 miljoen is gebaseerd op gepubliceerde schattingen van de Amerikaanse steden bij dit soort incidenten.

Technisch - Afhankelijk van aard en omvang

geld - 

Actief - Continue aandacht voor inventarisatie van risico's die verwerkt worden in verbeterplannen en bedrijfsprocessen

Treffen van externe voorzieningen om bedrijfsprocessen door te laten lopen (zonder eigen ict-systemen).

3,20%

8. (OUD) Burger en Bestuur

10

Rechter stelt aannemer in het gelijk in rechtszaak omtrent meerwerkkosten constructieaanpassingen.

Juridisch / Wettelijk  - Juridische procedure bij Overtuinen tussen het schoolbestuur Zaan Primair als bouwheer en de gecontracteerde aannemer.

geld - Zaan Primair legt op basis van investeringsverbod en op basis van verordening deze (constructiefout) kosten als claim bij de gemeente neer.

Actief - Met de betrokken partijen wordt besproken wat de mogelijkheden zijn en daarnaar gehandeld.

3,06%

3. Maatschappelijke voorzieningen

11

Inverdan Centrum Oost: de BTW op de bijdrage aan de parkeergarage Peperstraat blijkt niet compensabel.

Omgeving - Het is nog onduidelijk in hoeverre de bijdrage aan de parkeergarage met BTW moet worden belast en indien dit het geval is in hoeverre deze BTW compensabel is.

geld - Hogere kosten als gevolg van niet compensabele BTW.

Actief - afstemming met de belastinginspecteur van zowel ontwikkelaar als de gemeente en indien nodig in bezwaar. De vorm van de bijdrage aanpassen aan het meest fiscaal gunstige scenario. Alternatieve dekkingsmogelijkheden onderzoeken (TF).

3,03%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

12

Hoornseveld: Liander geeft aan dat ze ivm overbelasting netwerk pas Q1 2026-2027 stroom kunnen leveren aan sportpark Hoornseveld.

Extern  - Ivm overbelasting van het netwerk heeft Liander aangegeven dat ze niet eerder dan Q1 2026-2027 het sportpark Hoornseveld kunnen aansluiten aan het stroomnetwerk.

geld - Als het project volgens de planning al in Q1 2026 gefinaliseerd is zal de gemeente een aggregaat van 5k per week moeten inzetten (3 tot 6 maanden voor 5000 per week).

0

2,92%

3. Maatschappelijke voorzieningen

13

De door de gemeente Zaanstad ingediende aanvraag in het kader van de Regeling Specifieke Uitkering Sport wordt niet 100% maar naar rato van de ingediende aanvragen toegekend.

Juridisch / Wettelijk  - Het door de Rijksoverheid beschikbaar gestelde bedrag voor het toekennen van aanvragen in het kader van de Regeling Specifieke Uitkering Sport is niet toereikend.

geld - De SPUK uitkering is lager dan de (niet-verrekenbare) BTW, die de gemeente en het Sportbedrijf hebben, waardoor de gemeente en het Sportbedrijf meer lasten voor eigen rekening moeten nemen dan waarop begrotingstechnisch is gerekend. Dit betekent een nadeliger resultaat.

                                                                       -  

2,64%

3. Maatschappelijke voorzieningen

14

Te weinig beschikbare parkeerplaatsen voor parkeervergunningen Gouwpark.

Extern  - Er zijn teveel parkeerplaatsen verkocht aan bewoners.

geld - Tekort aan ruimte om (openbare)  parkeerplaatsen te realiseren waardoor mogelijk aanvullende kosten moeten worden gemaakt.

Actief - overleg met ontwikkelaar over mogelijke oplossingen, juridische actie jegens ontwikkelaar in verband met kosten.

2,54%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

15

De omvorming van vooral verblijfsvoorzieningen in de jeugdzorg leiden tot transformatie- of frictiekosten die niet kunnen worden opgevangen binnen de bestaande begroting. Landelijk is de ontwikkeling in gang gezet om grootschalige verblijfsvoorzieningen af te bouwen en om te vormen tot kleinschalige verblijfsvoorzieningen. Deze overgang leidt (tijdelijk) tot meer kosten, bijvoorbeeld door tijdelijke leegstand van grootschalige verblijfsvoorzieningen. Daarbij kunnen kleinschalige verblijfsvoorzieningen tot een grote verbetering leiden voor de jeugdigen die hierin verblijven, maar kunnen de kosten voor gemeenten toenemen.

Extern  - Zorgaanbieders kunnen te maken krijgen met frictiekosten als gevolg van landelijk beleid, dat ook vanuit Zaanstad is onderschreven. Voor bepaalde kosten zijn landelijk regelingen opgesteld, maar in de praktijk blijkt dat niet voor alle frictiekosten landelijke regelingen zijn. In dat geval kan de zorgaanbieder frictiekosten in rekening brengen van gemeenten.

geld - Geld - De begrote kosten voor jeugdzorg worden overschreden.

In voorbereiding - Waar mogelijk worden frictiekosten betaald vanuit landelijke regelingen. Als er sprake is van tijdelijke leegstand, door de afbouw van voorzieningen, dan gaat de gemeente in een vroeg stadium in gesprek met zorgaanbieders of de mogelijke financiële gevolgen hiervan.

2,09%

1. Zorg

16

De gemeente Zaanstad moet op grond van de Wmo voorzieningen verstrekken ondanks dat hiervoor onvoldoende budget beschikbaar is.

Extern  - In de afgelopen jaren is al flink bespaard op de Wmo kosten. De instroom blijft echter nog steeds toenemen als gevolg van onder andere het abonnementstarief, groei van de stad, vergrijzing, tekort aan huisvesting. Omdat de Wmo een zogenaamde open-einderegeling betreft, kunnen voorzieningen niet geweigerd worden. Aanvragen die voldoen aan de regeling dienen gehonoreerd te worden.

geld - Er ontstaan budgetoverschrijdingen.

Actief - Voor de Sociale Wijkteams zijn virtuele budgetten vastgesteld waarop actief gestuurd wordt door de gemeente. Maandelijks worden de budgetten gemonitord en afwijkingen worden met de wijkteams besproken.

1,89%

1. Zorg

17

Inverdan Knoop Centrum: mislukte aanbesteding; geen inschrijvingen tender Figaro.

Omgeving - Benodigde grondwaarde niet haalbaar vanwege locatie en programmering.

geld - Extra plankosten omwille van vertraging en nieuwe aanbesteding. Tevens kan bouw Noordschebos niet starten.

Actief - Alternatief programma onderzoeken.

1,76%

4. Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

18

Bij het slopen of renoveren van onderwijsgebouwen blijkt dat er meer asbesthoudende onderdelen moeten worden verwijderd dan voorzien.

Technisch - In 56 schoolgebouwen van voor 1993 is asbest verwerkt. In voorkomende gevallen kan bij schade aan het schoolgebouw of bij renovatie asbest verwijderd moeten worden, hetgeen leidt tot extra kosten zonder dat de functionaliteit van het gebouw verbetert.

geld - De sloop -of renovatiekosten stijgen met een autonoom bedrag. Dit heeft tot gevolg dat de asbestverwijderingskosten aditioneel moeten worden opgevoerd, welke kosten niet waren voorzien.; tijd - 

In voorbereiding - Asbest inventarisatie A (bureau onderzoek) en B (optisch) uitvoeren.

1,71%

3. Maatschappelijke voorzieningen

19

Vanwege een fiscale procedure bestaat de kans dat leges moeten worden terugbetaald/ legesverordening onverbindend wordt verklaard

Extern  - Als de rechter oordeelt dat er onvoldoende inzicht gegeven is in hoe geraamd is, of als de geraamde baten of lasten zodanig door de rechter gecorrigeerd worden dat er in het belastingjaar een overdekking van meer dan 10% ontstaat, wordt de verordening door de rechter onverbindend verklaard. Als dit gebeurt, wordt de aanslag door de rechter vernietigd.

geld - 

Actief - Jaarlijks wordt inzichtelijk gemaakt hoe de tarieven voor de leges tot stand zijn gekomen inclusief de geraamde kostendekking

1,62%

6. Veiligheid en publieke dienstverlening

20

Gevormde voorziening tbv warmtenet blijkt niet voldoende te zijn.

Milieu en natuur  - Te weinig gebruik van het warmtenetwerk.

geld - Voorziening moet aangevuld worden.

Actief - Sturen op iedere uitbreiding ligt voor in de AVA ter besluitvorming waar wethouder financiën in deelneemt.Gunstige transitie in de markt naar aardgasvrij.

1,52%

2. Werk, inkomen en economie

Totale invloed

80,95%

 

Deze pagina is gebouwd op 04/26/2023 18:34:42 met de export van 04/26/2023 18:17:29